Tag Archives: tawaqal

Buat aje.. jangan pedulikan orang…

Hmm.. bagaimana harus saya mulakan yer.. Apabila saya war-warkan kepada beberapa orang teman mengenai ebook panduan cinta untuk lelaki ini, ada yang mengucapkan tahniah, ada juga yang mencebik dan tersenyum sinis dan berkata “ada orang nak beli ker?  berlambak panduan dalam internet dengan majalah.. lagipun orang lelaki nih bukannya minat membaca.. buat penat aje kau tulis buku nih.. cinta ni tak perlu panduan la semua orang tahu.. ”  saya cuma tersenyum dan mengucapkan terima kasih atas “semangat” yang diberikan pada saya..

Dalam hidup ni, pada sayalah, kalau kita dengar dan ikut semuaaaaaaaaa yang orang cakap, semuaaaaaaaaaa yang orang komen, cepat putus asa, cepat mengalah pada halangan dan kata-kata orang, memang la kita susah nak berjaya.. Orang ni, tak semua ikhlas dengan kita, ada yang memang tak nak langsung kita menuju puncak (cam AF pulak).. kalau boleh, dia je nak bagus, dia je nak senang..so, kalau anda nak buat sesuatu, dan tau ia akan membuahkan kejayaan pada anda, JUST GO FOR IT!  Peduli apa orang nak cakap.. bukan diaorang yang bagi kita makan, kan? hehheeheheh…  Yang penting, ada perancangan yang betul, anggap semua cacian & cemuhan sebagai kata-kata semangat.. usaha, doa & tawaqal!

Kalau anda sudah ada dalam kepala untuk melakukan sesuatu yang boleh membawa kebaikan dan kesenangan kepada anda, lakukanlah hari ini dengan sepenuh hati & penuh keazaman.. genggam bara appi, biar sampai jadi arang ya!  All the best!

Pelawat menemui web ini melalui carian:

doa tahlil rumi,bacaan tahlil rumi,tahlil ringkas rumi,tahlil rumi,kelebihan zikir hasbiallah,doa tahlil dalam rumi,doa bersetubuh dalam rumi,doa tahlil arwah rumi,bacaan doa tahlil dalam rumi,bacaan tahlil dalam rumi,cara tahlil ringkas,lirik zikir hasbiallah,doa bersetubuh rumi,doa tahlil ringkas,panduan tahlil ringkas,bacaan tahlil arwah rumi,tahlil arwah rumi

Doa-doa seharian yang baik untuk di amalkan

Assallammualaikum,

Para pembaca yang dikasihi, moga Allah melimpahkan keampunan dan rahmatNya untuk kita hari ini..

Saya ingin berkongsi dengan anda beberapa doa yang saya perolehi dari internet dan buku.  Doa2 ini pendek sahaja, dan mudah dihafal.  Saya mohon maaf kerana tidak dapat memberi doa tersebut dalam tulisan jawi, tapi saya akan memberikan bacaannya dalam bentuk rumi.  Harap anda semua dapat mencari doa2 tersebut dalam tulisan jawi agar lebih tepat sebutan huruf2nya.. Jazakallah..

DOA BANGUN DARI TIDUR

Seharusnya, sebagai seorang hamba Allah yang sentiasa bersyukur, kita harus mengucapkan Alhamdulillah apabila kita bangun di waktu pagi, dan bersyukur kerana Allah masih memberikan kita peluang untuk hidup dan beramal kepadaNya.  Doa bangun tidur yang boleh anda amalkan setiap pagi ialah:

Alhamdulillahil ladzi ahyaana ba’da maa amaatana wa ilaihin nusyur. .

Maknanya – Segala puji bagai Allah yang menghidupkan kami setelah dimatikan (yakni tidur) dan kepadaNya kami semua akan kembali.

Doa tersebut sebaik2nya dibaca dengan penuh kesyukuran dan keinsafan kepada Allah.

Setelah itu, bangunlah, dan bersugi, mandi dan berwuduk untuk mengerjakan solat Subuh.

Usai solat Subuh, ada 2 doa yang saya ingin saya kongsikan dengan anda.

1)  Allahhumma inni as-alukal jannata wa a’uuzubika minan nar

Maksudnya – Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepadaMu agar dimasukkan ke dalam syurga dan aku berlindung kepadaMu dari neraka.

2) Hasbiyallahu laa ilaaha illa huwa ‘alaihi tawakaltu wa huwa rabbul ‘arsyil ‘azim

Maksudnya – Allah lah yang mencukupi (segala keperluanku), tiada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah, kepadaNya aku bertawaqal.  Dialah Tuhan ‘Arasy yang Agung.

Bacalah doa ini sebanyak 7 kali setiap hari, di waktu pagi atau selepas usai solat setiap waktu.  Rasullullah telah bersabda, yang bermaksud – Sesiapa membaca doa ini di waktu pagi dan petang sebanyak 7 kali, Allah akan mencukupkan baginya segala urusan dunia & akhirat yang menjadi perhatiannya – Hadis Riwayat Ibn Sunni & Abu Daud.

Saudara & saudari, sesungguhnya sesuatu sedikit dan kecil. andainya dilakukan secara istiqamah, itulah yang lebih disukai oleh Allah.. marilah kita sama2 berlumba2 mencari keredhaan dan keampunan Allah.. Jika anda ada doa2 yang baik untuk dikongsikan, silalah post di bahagian komen.. Terima kasih..  🙂

Pelawat menemui web ini melalui carian:

doa selepas solat dalam rumi,doa selamat dalam rumi,doa dalam rumi,doa selamat rumi,doa seharian,doa selepas solat rumi,doa kesyukuran dalam rumi,doa ringkas selepas solat dalam rumi,bacaan doa selamat dalam rumi,doa tidur rumi,doa kesyukuran rumi,doa selamat ringkas dalam rumi,doa ringkas selepas solat rumi,doa ringkas selepas solat dalam tulisan rumi,doa doa seharian,doa tidur dalam rumi,doa selamat dalam bahasa rumi,doa selepas solat dalam rumi dan jawi,doa selepas solat dalam bahasa rumi,doa selepas solat rumi dan jawi,doa tidur jawi,doa dalam bahasa rumi,doa doa dalam bahasa rumi,doa selepas sembahyang dalam rumi,Doa Dalam Tulisan Rumi,doa tidur dalam bahasa rumi,doa ringkas selepas solat,doa selamat ringkas rumi,doa selepas sembahyang rumi,bacaan doa selamat ringkas

Boleh jadi jutawan ke dengan internet????

Salam dan selamat hari Isnin buat anda semua..  🙂

 

Hari ni saya nak bercakap pasal jadi jutawan dengan internet.. Siapa yang tak nak jadi jutawan?? Semua orang suka pada duit, dan semua orang sanggup lakukan apa saja untuk duit dan jadi jutawan.. Tapi, bagaimana caranya nak jadi jutawan??  Ada orang bekerja keras, ada orang bekerja pantas, ada orang bekerja dengan bijak, dan ada orang pula, sanggup menipu dan membunuh demi kerana duit.. Pokok pangkalnya, tak ada jalan singkat untuk menjadi jutawan!

 

Al kisahnya, adalah sorang minah nih, selalu lah hubungi saya untuk bertanya tentang pendapatan dari internet.. Setiap kali menelefon saya, kata-kata akhirnya “Boleh ke aku jadi jutawan dengan penggunaan internet ni..?”  boleh tak aku dapat 1 juta dalam masa setahun??

 

Saya selalu nasihatkan dia, tidak ada apa yang tidak boleh di capai dalam dunia ini kalau kita bekerja keras.. Dah ramai pakar2 IM di Malaysia ni, mereka semua bukti kukuh memang boleh jadi jutawan dengan menggunakan internet.  Tidak ada orang yang terus kaya, terus jadi jutawan dalam sekelip mata, semua mesti berusaha.. Apa-apa pun, kita harus ambil the first baby step.. The first step will take us to endless journeys.. Dah hampir 3 bulan dia menelefon saya, bertanyakan perkara yang sama, namun tidak ada langkah yang di ambil.. Bila saya beritahu saya sudah siapkan ebook untuk dijual, dia seakan marah, seakan2 menyalahkan saya kerana tidak mengajar dia dengan betul “seni” mendapatkan pendapatan dari internet ini.. katanya – kalau ko ajar aku betul2, mesti aku pun dah boleh buat ebook dan jadi jutawan.. Ewahhhhh, nak salahkan saya pula!  Saya pun ambik masa hampir 6 bulan nak belajar benda2 pasal internet nih, baca sana sini dan berguru dengan sifu2 saya – Mohd Firdaus dan dibantu juga oleh suami dan beberapa IM lain.. Kenapa nak salahkan orang lain bila kita sendiri tidak berusaha?  Mengapa nak ada rasa hasad dengki dengan pencapaian orang lain sedangkan kita sendiri tidak mahu mengubah cara dan fikiran kita?  Itulah dia orang melayu.. semua nak disuap, semua nak senang, semua nak di bantu.. Dia sebenarnya sudah boleh sama2 dengan saya menghasilkan dan menerbitkan ebook kalau dia mahu, sebab semua nota dan penerangan telah saya berikan secara percuma pada dia.. Tapi, tak buat apa2 pun.. Jadi, saya ker yang bersalah? Huhuhu… maaf, emosi sedikit sebab geram..

 

So, buat semua newbie yang ada terdetik dalam hati – boleh jadi jutawan ker dengan internet nih? 

1)  Ya, anda boleh jadi jutawan, TETAPI;-

2)  Anda perlu berusaha

3)  Ketahui minat anda, dan fokus.  Jangan gelojoh dan ingin membuat semua serentak – contohnya ebook, ebay, adsense, clickbank etc2 pada satu masa yang sama.  Anda pasti akan gagal kerana tidak dapat beri tumpuan dan perhatian.

4)  Banyak membaca dan bertanya pada pakar, belajar segala-gala yang anda minat dan perlu tahu tentang dunia cyber ini.  Ikuti forum di wangcyber dan tulis semua nota yang anda dapat dari sana.  Email pada IM2 yang sudah berjaya jika anda ada kemusykilan.  Percayalah cakap saya, mereka semua sangat baik hati dan sedia membantu.

5)  Mesti keluar sedikit modal untuk domain & hosting, jangan hendak untung cepat tapi tak nak keluar sesen pun.

6)  Ada kesungguhan & semangat yang sentiasa membara.  Tulis matlamat anda dalam dunia internet ini dan letakkan di satu tempat yang anda boleh lihat setiap hari agar anda ingat matlamat dan semangat anda terus meluap-luap.

7)  Mesti memulakan langkah pertama secepat yang mungkin, kerana lebih awal anda bermula, lebih ramai orang mengenali dan mengetahui kredibiliti dan kelebihan anda

8)  Sentiasa berdoa & tawaqal pada Allah, jika Dia telah membuka jalan untuk mendapatkan rezeki, mengapa anda tidak ambil peluang dan mencuba?

9)  Bekerja dengan beberapa orang yang lain, untuk mendapat hasil yang baik.  Anda tidak boleh tamak dan ingin semua keuntungan, sebab anda masih baru dan memerlukan pertolongan dan sokongan yang pakar untuk menghasilkan sesuatu yang terbaik.

Ok, saya harap cik minah yang menelefon saya siang malam pagi petang itu akan baca dan faham post saya kali ini.. No hard feelings ya..Saya harap kita semua akan berjaya dalam dunia cyber ini.. 🙂  renung-renungkan, dan selamat beramallll!

Pelawat menemui web ini melalui carian:

tabiat yang mesti dihindari semasa makan,tabiat-tabiat yang mesti dihindari semasa makan,karangan tabiat yang mesti dihindari semasa makan,karangan tabiat-tabiat yang mesti dihindari semasa makan