Tag Archives: semangat

“Kalau awak tak nak saya tinggalkan awak…”

Salam..

Dah sarapan?  Syukur Alhamdulillah, hari ini saya dapat menulis sekali lagi untuk anda semua…

Semalam saya ada menyaksikan sebuah rancangan TV, namun maaf, saya betul2 lupa tajuknya.. Ia adalah sebuah rancangan kecantikan.  Kisah yang dipaparkan adalah kisah sebenar yang berlaku pada seorang wanita bernama Siti.. Beliau adalah seorang guru dalam awal 40-an, namun kelihatan lebih tua dari usianya.  Pernah terjadi, rakan suaminya menyangka dia “makcik” kepada si suami.. Pada suatu hari, Siti dan suaminya terserempak dengan rakan lama Siti di sebuah pusat membeli belah.  Rakan lamanya itu masih cantik, “bergetah” dan “stylo”.  Suami Siti memandang si rakan tadi tanpa jemu sambil tersenyum2.. Rakan Siti yang bernama Adawiyah itu sempat memberikan name cardnya sebelum meneruskan perjalanan.  Sebaik sahaja Adawiyah meninggalkan mereka, suami Siti terus bertanya “Siapa tu?”.  “Oh, itu Adawiyah, kawan saya masa di Universiti dulu..”, jawab Siti.  “Rakan seuniversiti?  Maknanya dia sebayalah dengan awak?”, suami Siti bertanya lagi.  “Ya, sebayalah..”.  “Hmmmm, tapi kenapa awak nampak lebih tua, macam makcik?” tanya suaminya lagi.. Siti terdiam, dia rasa kecil hati dengan kata-kata suaminya.  Suami Siti terus meminta name card Adawiyah, dengan alasan dia mahu buat urusan perniagaan dengannya.  Di dalam kereta mereka bergaduh sehinggakan suami Siti berkata “Kalau awak tak nak saya tinggalkan awak, awak ubahlah cara pakaian, cari produk perawatan muka yang bagus sehingga awak jadik cantik macam Adawiyah tu!!… “

Aduh, saya rasa sedih da kesal dengan kata2 yang terpacul dari mulut si suami…  Adakah kasih sayang dan cintanya pudar hanya semata-mata kerana kecantikan Siti sudah mulai hilang?? Adakah dia sayang dan cinta kepada Siti hanya kerana paras rupanya?  Adakah kedut2 dan garis2 halus di wajah itu alasan untuk dia cari yang lain?  Adakah dia terfikir perkara-perkara lain yang dilakukan dan dikorbankan oleh Siti untuknya dalam perkahwinan itu?  Alahai… Sedihnya saya memikirkan persoalan2 ini…

Saudara, itulah akibatnya kalau anda jatuh cinta kerana wajah.. saya percaya, Siti seorang gadis yang cantik semasa mudanya, kalau tidak, masakan si suami jatuh cinta padanya.. Cuma dek kerana tuntutan kerjaya, tuntutan keluarga, menjaga anak2 dan sebagainya, Siti tidak punya masa lagi untuk menguruskan dirinya seperti dahulu… Di sinilah kesilapan Siti.. Dia lupa si suami mahu dia menjadi “gadis cantik yang mencuri hatinya seperti 20  tahun dahulu setiap hari”… Dia lupa bahawa si suami mahu dia cantik bergaya, dengan wajah yang gebu dan tegang setiap hari.. Dia lupa wajahnya asset pertama yang mencuri hati suaminya.. Ya, dia lupa kerana dia fikirkan wajah bukan kayu pengukur cinta suaminya, tapi dia silap, dan begitu juga kita, para ibu-ibu, wanita-wanita yang bekerjaya…  Kita sebagai wanita ada banyak tuntutan dalam kehidupan, dan salah satu darinya ialah untuk kelihatan jelita dan cantik sepanjang masa.. Ada yang mengabaikan untuk tampil cantik dan jelita kerana menyangka “alah, suami aku tak kisah…..” Jangan begitu puan2, dah ada bukti bahawa suami akan cari lain kalau kita tak pandai jaga kecantikan.. Jadi, mulai hari ini, kita kenalah ubah semuanya, cara berpakaian, jaga badan, jaga wajah dan segala-galanya agar kita jadi wanita super dalam hati si suami.. Jangan nanti, dek kerana pakaian, rupa paras dan badan, suami cari alasan nak pasang lain macam suami Siti…

Buat para suami, kalau anda inginkan isteri-isteri anda sentiasa cantik, bergaya hebat dan mantap, rajin2lah belikan produk kecantikan, pakaian, alat-alat makeup dan pelansingan badan.. Jangan pandai komen saja, tapi tak buat apa2.. Kesianlah kat isteri yang bekerja siang malam di opis dan di rumah.. Berilah dorongan dan semangat kepada isteri, bukan komen yang kritikan yang membinasakan…

Berbalik kepada Siti tadi.. Siti kemudiannya nekad, mencari jalan penyelesaian bagi merawat wajahnya, dia kemudiannya pergi ke salah sebuah pusat rawatan kecantikan muka dan setelah hampir 3 bulan, dia kelihatan seakan-akan seorang wanita lewat 20-an.. Suaminya pula, sudah tidak malu lagi berjalan berpimpin tangan dengannya, dan tidak malu lagi memperkenalkannya kepada rakan-rakan lain. Pandai pulak, dah cantik baru nak tunjuk2, peluk2 isteri depan orang ramai, huh!!

Saudara, kalau anda rasa isteri ada kekurangan, begitu juga dengan anda.. Tapi isteri biasaya berdiam diri, kerana mereka menerima anda seadanya.. Walaupun perut anda maju kehadapan dan bersaiz lebih daripada 35, mereka tetapppppppppp sayang.. Kalaupun rambut dah boleh dikira dengan jari, si isteri masih cintaaaaaaakan anda!  So, kita harus saling ingat-mengingatkan antara suami dan isteri, sokong & beri semangat kepada each other, jangan pasal rupa, anda cari alasan untuk pasang yang lain!

Nak tau apa lagi ciri-ciri lelaki idaman wanita, jangan lupa beli ebook saya di www.panduancintalelaki.com! 😉

Pelawat menemui web ini melalui carian:

doa supaya suami ingat isteri,doa agar suami sentiasa ingat isteri

Boleh jadi jutawan ke dengan internet????

Salam dan selamat hari Isnin buat anda semua..  🙂

 

Hari ni saya nak bercakap pasal jadi jutawan dengan internet.. Siapa yang tak nak jadi jutawan?? Semua orang suka pada duit, dan semua orang sanggup lakukan apa saja untuk duit dan jadi jutawan.. Tapi, bagaimana caranya nak jadi jutawan??  Ada orang bekerja keras, ada orang bekerja pantas, ada orang bekerja dengan bijak, dan ada orang pula, sanggup menipu dan membunuh demi kerana duit.. Pokok pangkalnya, tak ada jalan singkat untuk menjadi jutawan!

 

Al kisahnya, adalah sorang minah nih, selalu lah hubungi saya untuk bertanya tentang pendapatan dari internet.. Setiap kali menelefon saya, kata-kata akhirnya “Boleh ke aku jadi jutawan dengan penggunaan internet ni..?”  boleh tak aku dapat 1 juta dalam masa setahun??

 

Saya selalu nasihatkan dia, tidak ada apa yang tidak boleh di capai dalam dunia ini kalau kita bekerja keras.. Dah ramai pakar2 IM di Malaysia ni, mereka semua bukti kukuh memang boleh jadi jutawan dengan menggunakan internet.  Tidak ada orang yang terus kaya, terus jadi jutawan dalam sekelip mata, semua mesti berusaha.. Apa-apa pun, kita harus ambil the first baby step.. The first step will take us to endless journeys.. Dah hampir 3 bulan dia menelefon saya, bertanyakan perkara yang sama, namun tidak ada langkah yang di ambil.. Bila saya beritahu saya sudah siapkan ebook untuk dijual, dia seakan marah, seakan2 menyalahkan saya kerana tidak mengajar dia dengan betul “seni” mendapatkan pendapatan dari internet ini.. katanya – kalau ko ajar aku betul2, mesti aku pun dah boleh buat ebook dan jadi jutawan.. Ewahhhhh, nak salahkan saya pula!  Saya pun ambik masa hampir 6 bulan nak belajar benda2 pasal internet nih, baca sana sini dan berguru dengan sifu2 saya – Mohd Firdaus dan dibantu juga oleh suami dan beberapa IM lain.. Kenapa nak salahkan orang lain bila kita sendiri tidak berusaha?  Mengapa nak ada rasa hasad dengki dengan pencapaian orang lain sedangkan kita sendiri tidak mahu mengubah cara dan fikiran kita?  Itulah dia orang melayu.. semua nak disuap, semua nak senang, semua nak di bantu.. Dia sebenarnya sudah boleh sama2 dengan saya menghasilkan dan menerbitkan ebook kalau dia mahu, sebab semua nota dan penerangan telah saya berikan secara percuma pada dia.. Tapi, tak buat apa2 pun.. Jadi, saya ker yang bersalah? Huhuhu… maaf, emosi sedikit sebab geram..

 

So, buat semua newbie yang ada terdetik dalam hati – boleh jadi jutawan ker dengan internet nih? 

1)  Ya, anda boleh jadi jutawan, TETAPI;-

2)  Anda perlu berusaha

3)  Ketahui minat anda, dan fokus.  Jangan gelojoh dan ingin membuat semua serentak – contohnya ebook, ebay, adsense, clickbank etc2 pada satu masa yang sama.  Anda pasti akan gagal kerana tidak dapat beri tumpuan dan perhatian.

4)  Banyak membaca dan bertanya pada pakar, belajar segala-gala yang anda minat dan perlu tahu tentang dunia cyber ini.  Ikuti forum di wangcyber dan tulis semua nota yang anda dapat dari sana.  Email pada IM2 yang sudah berjaya jika anda ada kemusykilan.  Percayalah cakap saya, mereka semua sangat baik hati dan sedia membantu.

5)  Mesti keluar sedikit modal untuk domain & hosting, jangan hendak untung cepat tapi tak nak keluar sesen pun.

6)  Ada kesungguhan & semangat yang sentiasa membara.  Tulis matlamat anda dalam dunia internet ini dan letakkan di satu tempat yang anda boleh lihat setiap hari agar anda ingat matlamat dan semangat anda terus meluap-luap.

7)  Mesti memulakan langkah pertama secepat yang mungkin, kerana lebih awal anda bermula, lebih ramai orang mengenali dan mengetahui kredibiliti dan kelebihan anda

8)  Sentiasa berdoa & tawaqal pada Allah, jika Dia telah membuka jalan untuk mendapatkan rezeki, mengapa anda tidak ambil peluang dan mencuba?

9)  Bekerja dengan beberapa orang yang lain, untuk mendapat hasil yang baik.  Anda tidak boleh tamak dan ingin semua keuntungan, sebab anda masih baru dan memerlukan pertolongan dan sokongan yang pakar untuk menghasilkan sesuatu yang terbaik.

Ok, saya harap cik minah yang menelefon saya siang malam pagi petang itu akan baca dan faham post saya kali ini.. No hard feelings ya..Saya harap kita semua akan berjaya dalam dunia cyber ini.. 🙂  renung-renungkan, dan selamat beramallll!

Pelawat menemui web ini melalui carian:

tabiat yang mesti dihindari semasa makan,tabiat-tabiat yang mesti dihindari semasa makan,karangan tabiat yang mesti dihindari semasa makan,karangan tabiat-tabiat yang mesti dihindari semasa makan