Tag Archives: Fraser’s Hill – Taman Flora Bukit Fraser

Cuti-cuti Malaysia Fraser’s Hill – The Paddock

Assallammualaikum semua..

Bagi anda yang ingin cuba menunggang kuda, The Paddock adalah tempat yang harus dilawati di Fraser Hills.  Di sini, dengan bantuan penjaga kuda, anda boleh menunggang kuda dalam satu trek bulatan kecil yang mengambil masa kurang dari 5 minit.. Untuk kadar, boleh rujuk pada gambar2 di bawah.  Waktu kami datang ke sini, memang ramai pengunjung yang nampak teruja sangat nak cuba menunggang kuda.  Kebanyakkannya adalah anak-anak kecil.. Anak saya pun sama la, bukan main seronok dapat naik kuda dengan abahnya.. Saya difahamkam kuda-kuda ini adalah kuda-kuda yang pernah beraksi di padang lumba satu ketika dahulu.

Di sini juga tersedia padang untuk aktiviti memanah, betul-betul di bahagian bawah cerun berhampiran pintu masuk.

Selain itu, bagi anda yang gemarkan persekitaran yang tenang dan ingin santai-santai, terdapat bangku-bangku yang disediakan untuk berehat dan menikmati alam sekitar. Tapi pastikan bawa surat khabar @ plastik untuk mengalas kerusi kerana ianya basah dek kerana kesejukan di Fraser Hill ini..

Pada saya, kalau ada café kecil di sini, pastinya lebih menarik kerana bangsal kuda dan pokok-pokok pine menimbulkan suasana ala-ala kampung di oversea gitu, sesuai untuk bersantai sambil menikmati keindahan alam & kicauan beburung atau membaca buku sambil menikmati secawan teh atau kopi panas… indahnya.. .. 🙂

Tandas yang bersih.. i like!

Bersedia nak naik kuda!

Padang memanah/archery

 

Pelawat menemui web ini melalui carian:

tempat menarik di pahang untuk dilawati,tempat menarik di kuantan untuk dilawati,aktiviti di fraser hill,menarik di fraser hill

Cuti-Cuti Malaysia – Fraser’s Hill – Taman Flora Bukit Fraser

Assallammualaikum wbt,

Kebiasaannya, mesti ada taman bunga atau kebun sayur di tempat-tempat beriklim sejuk, dan di Faser Hill ni pun ada juga taman sebegini.  Betul-betul bersebelahan dengan Allan’s Water, terdapat Taman Flora Bukit Fraser (Fraser Hill Garden Center).  Tiada caj dikenakan untuk masuk ke Taman Flora ini, ye, PERCUMA!! Jadi anda boleh masuk dan keluar seberapa banyak kali yang anda suka 🙂

Menurut informasi yang didapati daripada web, terdapat kebun strawberi di dalam Taman Flora Bukit Fraser ini.  Walaubagaimanapun, waktu kami melawat di sini, hanya ada strawberi muda sahaja dalam pasu kecil, takde pun yang masak ranum, jadi tolong la jangan teruja sangat nak membeli strawberi kat sini ye.. hehe. Di sini, tumpuan utamanya adalah kepada jualan tanaman hiasan dan sayur-sayuran serta buah-buahan.  Jadi kalau anda berminat dengan poko-poko bunga dan yang sewaktu dengannya, di sinilah “syurga kecil” anda..

Keadaan Taman Flora ini agak menyedihkan pada pandangan saya.. tempatnya tidak dijaga dengan rapi, dan lantainya berlumut serta licin.. Hujan turun renyai-renyai waktu kami berada di sini, menjadikan lantai sangat licin.. Kalau berkunjung di sini, saya syorkan pakailah kasut sukan, tak perlulah pakai high heels ye makcik! hehe

Pokok-pokok bunga ditanam di rumah hijau yang besar & nampak sangatlah buruknya sebab dah berlumut2, manakala  tomato dan sayur-sayuran hijau yang lain menjalar di sepanjang tanah dan pagar di dalam kawasan ini.  Nampak segar tomato yang tumbuh melata di tepi pagar dalam taman ni..

Pada pendapat saya sebagai seorang pelancong tempatan, banyak benda yang lagi yang boleh diperbaiki, sebab Taman Flora ni berpotensi sangat menjadi tempat tumpuan ramai kalau ianya bersih, elok & teratur seperti di Cameron Highlands.. Ada pelancong asing yang menggeleng-geleng kepala melihat keadaan Taman Flora ni yang boleh saya labelkan sebagai “pathetic”… Kalau saya diberikan peluang menguruskan Taman Flora ini, mungkin saya akan buat satu cafe kecil di mana para pelawat boleh menikmati ubi bakar/rebus & jagung bakar/rebus, serta secawan teh panas.. Perghh.. mesti best! Then again, its just a dream, it takes more than just a dream to make something work out kan.. Mesti ada yang kata – CAKAP senanglah, cuba suruh pegi buat.. haha.. Ok jom layan gambar.. 😉

 

Keadaan rumah hijau yang menyedihkan 🙁

Keadaan di dalam rumah hijau.

 

Sayuran yang tumbuh melata di atas tanah..

 

Fresh from Fraser Hill!

 

Kedai kecil menjual hasil tanaman di Taman Flora

Pelawat menemui web ini melalui carian:

tempat menarik bukit fraser,aktiviti menarik di bukit fraser