Tag Archives: Cuti-cuti Malaysia – Fraser Hill’s Food Garden

Cuti-cuti Malaysia – Fraser Hill’s Food Garden

Assallammualaikum wbt

Ke mana-mana saja tempat percutian yang kita nak pergi, makanan & minuman adalah benda yang wajib kita survey selain dari hotel..

Di Fraser Hill ni, anda tak perlu risau kerana ada banyak kedai-kedai makanan & minuman pada harga yang berpatutan.

Kadar harga bagi sepinggan nasi goreng biasa adalah RM6 ke RM10 sahaja. Untuk air panas juga, harganya dari RM2 ke RM5.00 segelas. Walaupun hidangannya biasa2 sahaja, namun dalam keadaan kelaparan & cuaca yang sejuk, apa-apa yang diminum atau dimakan ketika itu terasa sangat lazat! Haha.. Jadi, anda semua tak perlu risau jika tidak membawa apa-apa bekalan kerana memang ada kedai makan di sini yang menyediakan sarapan, makan tengahari dan makan malam.

Kami cuma makan dua kali  saja di kedai-keda ni sebab di apartment, kami boleh masak, jadi memang awal-awal lagi kami dah bawa barang-barang basah dan peralatan memasak dari rumah.  Kali pertama, makan nasi goreng dan air milo, dan yang kedua sarapan nasi lemak.  Rasanya tak la sedap bangat, tapi bolehlah untuk mengalas perut yang kelaparan..

Selain dari kedai makan, di kawasan yang sama juga terdapat kedai cenderamata.. bagi peminat fanatic fridge magnet, inilah tempat yang pastinya wajib anda kunjungi.  Selain fridge magnet, terdapat juga keychain, tshirt dan cenderamata lain yang turut di jual di sini.  Harga fridge magnet dan keychain ialah RM10 untuk 4 biji.  Ada juga yang lebih mahal, semuanya bergantung kepada size dan material.. Bagi saya, tshirtnya agak mahal, yang lain2 adalah standard price..

  

Dalam banyak2 kedai ni, Restoran Puncak ni sangat mengecewakan saya..  Masa tu hujan renyai2, kami pun pusing la carik kedai nak makan.. Kemudian, nampaklah depan kedai ni ada jual sup tulang.. Wah, sukanya masa tu, sebab sup memang sedap makan waktu panas2.. Maka kami pun bagitau lah dengan makcik yang kerja kat situ, kami nak bungkus 2 nasi putih dan satu sup tulang.. Masya-Allah, kami suami isteri terkejut sangat bila dia marah dan cakap camni – “TAK BOLEH BUNGKUS, ORANG TENGAH RAMAI NI, BOLEH MAKAN JE.. TAK ADA MASA NAK BUNGKUS..” Adoi la, sentapnya dengan layanan macam tu.. Macam ni ke kita sebagai umat Islam, orang melayu yang kaya dengan budi bahasa, melayan pelanggan??? Kami tak tunggu lama, terus jalan keluar dari situ.. Apa salahnya cakap elok2 dengan kami kan, kami bukan mintak sedekah, mintak nak beli tau.. Terkilan sangat..

 

Selain dari di sini, terdapat beberapa kedai makan yang lain di sebelah bangunan anjung tinjau untuk melihat burung2.. Insya-Allah nanti saya update, tak jumpa pulak gambar kedai2 tu..

Till then, selamat berbuka puasa semua.. xoxo