Tag Archives: budi bahasa budaya kita

Si Nyonya, aku & lif – part 2

Selamat Pagiiiii!!

Ssaya nak sambung kisah lif lagi, tapi bukan berkenaan dengan nyonya tu, tapi berkenaan dengan “budaya naik lif” di Malaysia ini…

Saya tinggal di pangsapuri.. Tingkat 12.. Ada 4 lif untuk kami gunakan, tapi masih tidak mencukupi untuk menampung semua orang di kawasan perumahan tersebut.  Saya dapati, di mana-mana sahaja, “budaya naik lif” adalah seperti berikut:-

1)  Tidak tahu beratur

2)  Berasak-asak dan berebut-rebut masuk ke lif, sedangkan orang yang di dalam lif itu belum lagi keluar

3)  Sangat selfish, apabila sudah masuk ke lif, tidak mahu menolong untuk menekan butang buka bagi membolehkan orang lain masuk.

4)  Tidak mahu masuk ke bahagian belakang, suka berdiri di hadapan pintu lif, sedangkan ada banyak lagi ruang untuk orang lain masuk

5)  Masih ingin berebut-rebut naik lif, sedangkan pejabat di tingkat satu.. Haiyaaaaa.. Satu tingkat saja maaa, peluh pun belum sempat keluar!!!

6)  Suka menconteng dinding atau pintu lif dengan kata-kata lucah & menampal segala bentuk iklan di dalam lif..

7)  Memasukkan sampah ke dalam lif, dan tekan butang ke bawah, dengan harapan ada orang yang akan mengeluar dan membuang sampah itu untuk mereka.. Memang biadap, lif jadi kotor dan sangat busuk!

8) Tidak memberi keutamaan kepada golongan yang lebih memerlukan seperti warga tua dan orang yang mengandung, yang penting, mereka dapat naik dahulu

9)  Seperti si nyonya di bangunan saya ini, cepat2 menekan butang tutup supaya orang lain tidak dapat naik, padahal dia nampak orang itu berlari2 untuk naik lif (saya dah kena 4 kali)…

10)  Bawa motor naik ke rumah, menyebabkan lif selalu jem dan rosak.  Ini cerita betul ya.. Waktu saya menyewa di Lembah Subang, motor kerap di bawa naik ke rumah, menyebabkan lif jem & rosak.. Kerosakan kerap berlaku, hingga akhirnya pihak berwajib tidak mahu membetulkannya lagi.  Mujur saya tinggal di tingkat 5 sahaja.  namun, berlaku satu perkara yang amat menyayat, seorang warga tua yang meninggal di tingkat 12 terpaksa diusung dengan menggunakan tangga.. bayangkanlah…. Disebabkan kesalahan dan keangkuhan sesetengah pihak, orang lain yang mendapat kesusahannya…

Ok, itulah sedikit sebanyak pemerhatian saya dengan “budaya naik lif” di Malaysia ni.. Memang menyedihkan.. Di kala lagu “budi bahasa budaya kita” dinyanyikan, masih ada lagi yang tidak ambil kisah… Memang naik lif hanya seketika, tapi kalau hari2 berhadapan dengan orang2 yang tak reti bahasa ni, memag boleh bikin hati gua panassssss jer.. heeheheh

Saya harap kita semua dapat berubah menjadi orang yang lebih baik.. Lif  disediakan untuk kegunaan semua orang, ia bukan milik peribadi.. Semua orang membayar untuk penyelenggaraan lif tersebut.. Jadi, sama2lah menjaga kebersihan lif, dan jadilah orang yang berhemah ketika menggunakan lif.. Kalau lif rosak, kitaaaaaaa juga yang susah!!  Renung2kan.. 🙂

Pelawat menemui web ini melalui carian:

main dengan nyonya,cerita lucah cina,main dengan nyonya tua,Cerita kongkek,cerita lucah nyonya,Main dgn nyonya tua,main dengan nyonya cina,main dgn nyonya,nyonya bb part 2,kongkek nyonya,main dgn nyonya cina,ceritalucahcina,nyonya bb,main dengan nyonya cina tua,kongkek cina,cerita main nyonya,cerpen lucah,cerita seks nyonya,main dgn nyonya lawa,kongkek cina tua,novel lucah main dengan cina,main dengan cina tua,cerita lucah dah orang tua,nonya gersang,cerita lucah nyona bb,cerita lucah nyonya tia,cerita lucah nyonya tua,cerita main cipap nyonya,citer kongkek nyonya cina tua,kongkekcina