Tag Archives: Allah

Doa-doa seharian yang baik untuk di amalkan

Assallammualaikum,

Para pembaca yang dikasihi, moga Allah melimpahkan keampunan dan rahmatNya untuk kita hari ini..

Saya ingin berkongsi dengan anda beberapa doa yang saya perolehi dari internet dan buku.  Doa2 ini pendek sahaja, dan mudah dihafal.  Saya mohon maaf kerana tidak dapat memberi doa tersebut dalam tulisan jawi, tapi saya akan memberikan bacaannya dalam bentuk rumi.  Harap anda semua dapat mencari doa2 tersebut dalam tulisan jawi agar lebih tepat sebutan huruf2nya.. Jazakallah..

DOA BANGUN DARI TIDUR

Seharusnya, sebagai seorang hamba Allah yang sentiasa bersyukur, kita harus mengucapkan Alhamdulillah apabila kita bangun di waktu pagi, dan bersyukur kerana Allah masih memberikan kita peluang untuk hidup dan beramal kepadaNya.  Doa bangun tidur yang boleh anda amalkan setiap pagi ialah:

Alhamdulillahil ladzi ahyaana ba’da maa amaatana wa ilaihin nusyur. .

Maknanya – Segala puji bagai Allah yang menghidupkan kami setelah dimatikan (yakni tidur) dan kepadaNya kami semua akan kembali.

Doa tersebut sebaik2nya dibaca dengan penuh kesyukuran dan keinsafan kepada Allah.

Setelah itu, bangunlah, dan bersugi, mandi dan berwuduk untuk mengerjakan solat Subuh.

Usai solat Subuh, ada 2 doa yang saya ingin saya kongsikan dengan anda.

1)  Allahhumma inni as-alukal jannata wa a’uuzubika minan nar

Maksudnya – Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepadaMu agar dimasukkan ke dalam syurga dan aku berlindung kepadaMu dari neraka.

2) Hasbiyallahu laa ilaaha illa huwa ‘alaihi tawakaltu wa huwa rabbul ‘arsyil ‘azim

Maksudnya – Allah lah yang mencukupi (segala keperluanku), tiada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah, kepadaNya aku bertawaqal.  Dialah Tuhan ‘Arasy yang Agung.

Bacalah doa ini sebanyak 7 kali setiap hari, di waktu pagi atau selepas usai solat setiap waktu.  Rasullullah telah bersabda, yang bermaksud – Sesiapa membaca doa ini di waktu pagi dan petang sebanyak 7 kali, Allah akan mencukupkan baginya segala urusan dunia & akhirat yang menjadi perhatiannya – Hadis Riwayat Ibn Sunni & Abu Daud.

Saudara & saudari, sesungguhnya sesuatu sedikit dan kecil. andainya dilakukan secara istiqamah, itulah yang lebih disukai oleh Allah.. marilah kita sama2 berlumba2 mencari keredhaan dan keampunan Allah.. Jika anda ada doa2 yang baik untuk dikongsikan, silalah post di bahagian komen.. Terima kasih..  🙂

Pelawat menemui web ini melalui carian:

doa selepas solat dalam rumi,doa selamat dalam rumi,doa dalam rumi,doa selamat rumi,doa seharian,doa selepas solat rumi,doa kesyukuran dalam rumi,doa ringkas selepas solat dalam rumi,bacaan doa selamat dalam rumi,doa tidur rumi,doa kesyukuran rumi,doa selamat ringkas dalam rumi,doa ringkas selepas solat rumi,doa ringkas selepas solat dalam tulisan rumi,doa doa seharian,doa tidur dalam rumi,doa selamat dalam bahasa rumi,doa selepas solat dalam rumi dan jawi,doa selepas solat dalam bahasa rumi,doa tidur jawi,doa selepas solat rumi dan jawi,doa dalam bahasa rumi,doa doa dalam bahasa rumi,doa selepas sembahyang dalam rumi,Doa Dalam Tulisan Rumi,doa ringkas selepas solat,doa tidur dalam bahasa rumi,doa selamat ringkas rumi,doa selepas sembahyang rumi,bacaan doa selamat ringkas

Awek cun, duit dan cinta…

Assallamualaikum!

Hello semuaaaaaaaaa!!  Semoga semua sihat2 dan ceria hendaknya..

Saya terbaca keluhan seorang lelaki di dalam sebuah forum.. Dia meluahkan rasa bengang dan kesal kerana ditipu seorang awek cun yang putih dan gebu, yang pastinya cantik dan lawa.. Di awal perkenalan, si awek cun ini mengatakan dia masih solo. Maka lelaki ini pun, mulalah cucuk jarum dan ajak si awek cun ini keluar.. Duitnya habis hampir RM200 untuk belanja perempuan itu makan, berjalan-jalan dan menonton wayang.. Selepas itu, bila dia menghubungi awek cun itu melalui hp, awek itu acuh tak acuh menjawap panggilannya, dan mengatakan dia bengang dengan lelaki itu, dan terus mengatakan dia sudah bertunanggggg! Apa lagi, marah gila la lelaki itu kerana di tipu, dan terus dicop awek cun tadi sebagai pengikis, dan suruh semua orang berhati-hati dengan awek cun!

Ya, mungkin anda semua pernah terdengar atau menonton cerita ini di kaca tv.. Apabila terjadi perkara ini, selalunya yang dipersalahkan, ialah kaum wanita.. Disebakan seorang wanita, habis semua di cop sebagai pengikis..

Ini adalah komen saya di dalam forum terhadap luahan perasaan lelaki tersebut. Semoga komen saya ini menjadi panduan kepada anda semua:-

Salam saudara,

Sebagai penulis Panduan Cinta Lelaki, saya terpanggil untuk memberi komen di sini, anggap komen saya sebagai nasihat dan pandangan ikhlas ye, bukan nak memburukkan keadaan..

Yang pertama, masa saudara belanja dia hampir RM200 tu, adakah dia yang minta, atau saudara sendiri yang sukarela berbelanja? Kalau saudara sendiri yang sukarela, maka tak bolehlah labelkan dia sebagai pengikis, kerana saudara sendiri yang keluarkan duit tanpa dipaksa…..

Yang kedua, dah berapa lama saudara kenal dengan dia sebelum mamat buat keputusan nak sunting dia sebagai isteri? Dekat mana saudara kenal dengan si dia tu? Orang perempuan memang takut nak terima kalau setakat keluar sekali dua, dah bercakap pasal kahwin, sebab kahwin ni soal komitmen untuk jangka masa panjang.. Kena kenal hati budi masing2 sebelum ambil keputusan nak kawin, sebab kawin bukan macam couple, bukan boleh suka2 break jer.. Kahwin ni datang dengan tanggungjawab yang harus dipikul oleh kedua-dua belah pihak, perkahwinan perlukan keserasian dan cinta yang ikhlas dari kedua-dua belah pihak…

Yang ketiga, masa dia cakap dia bengang dengan saudara, ada saduara tanya kenapa? Tak kan lah dia tiba-tiba je bengang dengan suadara tanpa alasan yang kukuh, kan? Ada tak saudara siasat dengan terperinci?

Yang keempat, pernah tengok tak cerita Halimah Jongang di ASTRO? Dalam cerita tu, ada seorang awek cantik nih, Esah namanya, dia dipikat seorang pemuda bernama Ali. Ali tu kaya, ada kandang kambing. Emak Ali memang tak suka, sebab tahu Esah tu cuma nak pada duit All, tapi Ali kata, cinta dia ikhlas – lantas emak dia tanya, “Macam mana Ali tau cinta Ali ikhlas? Esah cintakan Ali sebab duit Ali yang banyak tu, dan Ali pulak sukakan Esah sebab Esah cantik.. Ikhlas ke namanya tu?”. Cuba aplikasikan cerita ni dengan keadaan saudara sekarang..

Yang kelima, hadis nabi pun ada menyatakan – “Seseorang wanita itu dikahwini kerana empat perkara:Kerana hartanya,keturunannya,kecantikannya dan agamanya. Utamakanlah yang mempunyai agama,nescaya kamu akan selamat”- (Riwayat Bukhari dan Muslim).. Renung-renungkanlah..

Yang keenam, kita semua ada kekurangan, maka janganlah meletakkan kesalahan di bahu orang lain bila terjadi sesuatu kegagalan dalam perhubungan.. Ada hikmah di sebalik kejadian, dan mungkin ini salah satu cara Allah memberikan petunjuk dan hidayahNya untuk saudara lebih berhati-hati dalam memilih pasangan di masa akan datang…

Ok, saya rasa cukup nasihat saya, harap saudara jangan berkecil hati, ini nasihat yang tulus dari hati saya.. saya doakan saudara bertemu dengan seorang gadis yang beriman, berilmu & beramal soleh.. Amin

Saya tidak berniat untuk mengaibkan mana2 pihak, cuma kadang-kala dalam keghairahan mencari teman wanita yang cantik, seksi, dan lawa, kita terlupa yang itu bukan jaminan kebahagiaan.. Bila ditipu, ditinggalkan, kita menyalahkan perempuan itu.. Ingatlah, wajah yang cantik hanyalah bonus, yang menjamin kebahagiaan ialah keikhlasan dan cinta yang datang semata2 kerana Allah.. Renung2kan.. 😉

Pelawat menemui web ini melalui carian:

cerita awek cun,awek solo,Awek chubby,awek cun perlis

1 REJAB, 1430(H) – [24.06.09 – RABU] – JOM PUASA RAMAI-RAMAI..

Salam buat semua…

Cepat sungguh masa berlalu, esok 24.06.09, dah masuk 1hb Rejab.. Bulan Rejab adalah bulan Allah swt.  Buat pengetahuan anda, banyak kebaikan yang terkandung dalam bulan Rejab..

Let’s overview ada apa di sebalik bulan Rejab itu.

Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw telah bersabda, “Ketahuilah bahwa bln Rejab itu adalah bulan ALLAH swt, maka:”

1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka pasti ia mendapat keredhaan yang besar dari ALLAH swt

 2 . Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat kemuliaan di sisi ALLAH swt

 3 . Barang siapa yang berpuasa 3 hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab (24, 25, 26 June 2009) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900 tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat  

4. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab 1430H/Isra Mi’raj (Rabu, 20 Julai 2009 ) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa  

5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya akan dimakbulkan Allah swt..InsyaAllah

6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan ini, maka ditutupkan 7 pintu neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan dibukakan 8 pintu syurga

7. Barang siapa berpuasa 15 hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya.”

Sabda Rasulullah saw lagi :”Pada malam Mi’raj, saya melihat sebuah sungai yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih harum dari minyak wangi, lalu saya bertanya pada Jibril as “Wahai Jibril untuk siapakah sungai ini?”

Maka berkata Jibrilb as “Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang membaca selawat untuk engkau dibulan Rejab ini.”

Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :”Ketika kami berjalan bersama-sama Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti dan beliau menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada ALLAH swt. Lalu saya bertanya kepada beliau “Ya Rasulullah, mengapakah engkau menangis?” Lalu beliau bersabda “Wahai Tsauban, mereka itu sedang diseksa dalam kuburnya dan saya berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt meringankan atas mereka.”

Sabda beliau lagi “Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu berpuasa satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab nescaya mereka tidak akan disiksa di dalam kubur.” Tsauban bertanya “Ya Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam dalam bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari seksa kubur?”

Sabda beliau “Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa satu hari dan mengerjakan solat malam sekali dalam bulan Rejab dengan niat karena ALLAH swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti berpuasa satu tahun dan mengerjakan solat malam satu tahun.”

Subahanallah, betapa mudahnya untuk mendapatkan pahala dari Allah.. Betapa Allah menyayangi semua makhlukNya.. Jom kawan-kawan, kita berpuasa esok dan mengambil keberkatan dan kebesaran bulan Rejab ini.. Moga Allah mengampuni dosa-dosa kita, ibu, ayah, suami, isteri, adik, abang, kakak dan semua umat muslimin dan muslimat di dunia ini.. 

Amin… 

 

 

 

Pelawat menemui web ini melalui carian:

puasa 1rejab

Boleh jadi jutawan ke dengan internet????

Salam dan selamat hari Isnin buat anda semua..  🙂

 

Hari ni saya nak bercakap pasal jadi jutawan dengan internet.. Siapa yang tak nak jadi jutawan?? Semua orang suka pada duit, dan semua orang sanggup lakukan apa saja untuk duit dan jadi jutawan.. Tapi, bagaimana caranya nak jadi jutawan??  Ada orang bekerja keras, ada orang bekerja pantas, ada orang bekerja dengan bijak, dan ada orang pula, sanggup menipu dan membunuh demi kerana duit.. Pokok pangkalnya, tak ada jalan singkat untuk menjadi jutawan!

 

Al kisahnya, adalah sorang minah nih, selalu lah hubungi saya untuk bertanya tentang pendapatan dari internet.. Setiap kali menelefon saya, kata-kata akhirnya “Boleh ke aku jadi jutawan dengan penggunaan internet ni..?”  boleh tak aku dapat 1 juta dalam masa setahun??

 

Saya selalu nasihatkan dia, tidak ada apa yang tidak boleh di capai dalam dunia ini kalau kita bekerja keras.. Dah ramai pakar2 IM di Malaysia ni, mereka semua bukti kukuh memang boleh jadi jutawan dengan menggunakan internet.  Tidak ada orang yang terus kaya, terus jadi jutawan dalam sekelip mata, semua mesti berusaha.. Apa-apa pun, kita harus ambil the first baby step.. The first step will take us to endless journeys.. Dah hampir 3 bulan dia menelefon saya, bertanyakan perkara yang sama, namun tidak ada langkah yang di ambil.. Bila saya beritahu saya sudah siapkan ebook untuk dijual, dia seakan marah, seakan2 menyalahkan saya kerana tidak mengajar dia dengan betul “seni” mendapatkan pendapatan dari internet ini.. katanya – kalau ko ajar aku betul2, mesti aku pun dah boleh buat ebook dan jadi jutawan.. Ewahhhhh, nak salahkan saya pula!  Saya pun ambik masa hampir 6 bulan nak belajar benda2 pasal internet nih, baca sana sini dan berguru dengan sifu2 saya – Mohd Firdaus dan dibantu juga oleh suami dan beberapa IM lain.. Kenapa nak salahkan orang lain bila kita sendiri tidak berusaha?  Mengapa nak ada rasa hasad dengki dengan pencapaian orang lain sedangkan kita sendiri tidak mahu mengubah cara dan fikiran kita?  Itulah dia orang melayu.. semua nak disuap, semua nak senang, semua nak di bantu.. Dia sebenarnya sudah boleh sama2 dengan saya menghasilkan dan menerbitkan ebook kalau dia mahu, sebab semua nota dan penerangan telah saya berikan secara percuma pada dia.. Tapi, tak buat apa2 pun.. Jadi, saya ker yang bersalah? Huhuhu… maaf, emosi sedikit sebab geram..

 

So, buat semua newbie yang ada terdetik dalam hati – boleh jadi jutawan ker dengan internet nih? 

1)  Ya, anda boleh jadi jutawan, TETAPI;-

2)  Anda perlu berusaha

3)  Ketahui minat anda, dan fokus.  Jangan gelojoh dan ingin membuat semua serentak – contohnya ebook, ebay, adsense, clickbank etc2 pada satu masa yang sama.  Anda pasti akan gagal kerana tidak dapat beri tumpuan dan perhatian.

4)  Banyak membaca dan bertanya pada pakar, belajar segala-gala yang anda minat dan perlu tahu tentang dunia cyber ini.  Ikuti forum di wangcyber dan tulis semua nota yang anda dapat dari sana.  Email pada IM2 yang sudah berjaya jika anda ada kemusykilan.  Percayalah cakap saya, mereka semua sangat baik hati dan sedia membantu.

5)  Mesti keluar sedikit modal untuk domain & hosting, jangan hendak untung cepat tapi tak nak keluar sesen pun.

6)  Ada kesungguhan & semangat yang sentiasa membara.  Tulis matlamat anda dalam dunia internet ini dan letakkan di satu tempat yang anda boleh lihat setiap hari agar anda ingat matlamat dan semangat anda terus meluap-luap.

7)  Mesti memulakan langkah pertama secepat yang mungkin, kerana lebih awal anda bermula, lebih ramai orang mengenali dan mengetahui kredibiliti dan kelebihan anda

8)  Sentiasa berdoa & tawaqal pada Allah, jika Dia telah membuka jalan untuk mendapatkan rezeki, mengapa anda tidak ambil peluang dan mencuba?

9)  Bekerja dengan beberapa orang yang lain, untuk mendapat hasil yang baik.  Anda tidak boleh tamak dan ingin semua keuntungan, sebab anda masih baru dan memerlukan pertolongan dan sokongan yang pakar untuk menghasilkan sesuatu yang terbaik.

Ok, saya harap cik minah yang menelefon saya siang malam pagi petang itu akan baca dan faham post saya kali ini.. No hard feelings ya..Saya harap kita semua akan berjaya dalam dunia cyber ini.. 🙂  renung-renungkan, dan selamat beramallll!

Pelawat menemui web ini melalui carian:

tabiat yang mesti dihindari semasa makan,tabiat-tabiat yang mesti dihindari semasa makan,karangan tabiat yang mesti dihindari semasa makan,karangan tabiat-tabiat yang mesti dihindari semasa makan

I love you..

Pertanyaan ini khas untuk para isteri dan para suami.. Dah ucap I love you ke pada pasangan anda hari nih?  Acapkali, dek kerana terkejar2 di waktu pagi, anda terlupa atau memang tidak mengucapkan I love u pada pasangan.. Kalut2 mandi, siap2kan anak, siap2kan diri sendiri, start keta, salam dan bye2.. Bagaimana kalau itu kali terakhir anda melihat pasangan anda?  Katakanlah anda bergaduh, masing2 tak nak mengalah, tak nak bersuara, sampai di ofis, keluar dari kereta dan hempas pintu tanpa ucap apa, tiba2 di waktu tengahari anda dapat panggilan pasangan anda kemalangan dan meninggal??  Nauzubillah, janganlah itu terjadi pada sesiapa.. Namun, ajal dan maut kan di tangan Allah, apa2 sahaja boleh terjadi di tengah jalan.. Waktu malam pun begitu, kalau dah masuk tido, baca bismillah, terus zzzzzzz… Macam mana kalau esok anda bangun dan pasangan anda dah kaku tak bernyawa? 

Kenapa agaknya, waktu bercinta dulu, senang sungguh ucapkan kata2 cinta, I love you tu kalau boleh setiap kali tarik nafas, nak ucapkan pada yang tersayang.. Tapi bila dah kahwin, buat tak endah saja.. Mungkin bila dah kahwin, anda anggap, dia sudah di depan mata, dia dah tahu aku sayang & cinta pada dia, kan kita dah kahwin nih, tak payahlah nak ucap selalu.. Ish.. janganlah fikir cam tuh tuan-tuan & puan-puan..

Sepatutnya, bila dah kahwinlah kita perlu semarakkan lagi hubungan kita.. patutnya bila dah kahwinlah  kita perlu lebih ucapkan I love you pada pasangan, peluk & cium dia dengan penuh kasih sayang setiap hari & hargai dia..

Saya dapati orang melayu rasa macam taboo nak ucapkan I love you pada pasangan.. Alasannya, malu, segan, tak perlu sebab masing2 dah tahu, dan ada yang kata, dah tunjuk dengan perbuatan, tak payah la dengan kata2 pula… Anda salah seorang dari mereka ker?

Tuan-tuan, puan-puan, adik2, abang2, kakak2, saya bukan nak membangga diri, atau bukan nak bagitau yang konon2nya saya contoh isteri terbaik.. Tapi saya pastikan, setiap hari sebelum saya pergi kerja, saya salam suami, cium tangan & pipinya, peluk dia erat2 selama seminit atau lebih dan sambil itu ucapkan I love you padannya.. Suami juga akan melakukan perkara yang sama.. Selepas itu, bila sampai di ofis, saya cium dia sekali lagi dan ucapkan I love you, dan pesan dia agar sms bila sampai di ofisnya.. Padahal, ofis dia cuma 3 minit dari ofis saya..  Bila sampai di ofis, dia akan sms – dah sampai ofis, love u, dan saya akan balas semula, ok, love u too, take care.. Susah sangat ke nak menaip msg yang kurang dari 10 perkataan tuh? 

Waktu malam sebelum tidur pun macam tu juga, kami akan ucap I love you dan kami akan bermaaf-maafan, ye la, manusia kan tak lari dari kesilapan, kot2 la ada buat salah seorang dari kamu berkecil hati, dan saya minta suami redha pada segala yang diberikan pada saya.. Saat bermaafan itu, rasa ringan badan dan kepala, dan saya tahu kalau saya mati dalam tidur, suami dah maaf dan redha pada saya.. Dan kalau suami juga pergi pada malam itu, saya tahu dia cintakan saya dan meredhai segala apa yang saya buat.. 

Kadang2, saya sengaja panggil suami, lepas tuh, bila suami tanya, ada apa, saya akan jawab, saje panggil, I love you yang.. heheheh..

Mungkin anda akan cakap, elehhhh, ko baru kawin setahun, pastu belum ada anak lagik, bolehlah buat benda tuh sume.. Tuan2, Puan2, Adik2, Abang2, Kakak2, kalau tak mula dari awal, memang sampai bila2 lah anda tidak boleh berubah.. Benda cam nih, kena buat dari awal, kena buat hari2, bukan di awal2 perkahwinan saja..

So, saat ini, kalau anda belum ucapkan I love u pada pasangan, call la dia lepas habis baca post saya nih.. Beritahu yang anda sayang dan cintakan dia.. Katakan anda hargai kehadirannya dalam hidup anda.. kalau malu nak cakap, sms @ email saja.. Ya, dia tentu terkejut, tapi lama-kelamaan, dia pun akan buat benda yang sama.. Atau anda berikan sahaja post ini padanya, biar dia baca & dia pun paham.. 

Hargailah pasangan anda.. Buat para isteri, ingat, suami itu tiket anda ke syurga!  Dan buat para suami, isteri itu bagaikan tanah ladang untuk anda, kalau anda bajai & jaga ladang itu dengan baik, ia akan membuahkan hasil yang bagus.. Kalau isteri nampak penat selepas balik kerja, rajin2lah menolong mengemas dan sebagainya, jangan lah sampai di rumah, campak baju, tukar kain pelikat & terbaring depan tv, lepas makan, cuci tangan dan tengok tv lagi.. Kesian pada isteri.. Sudahlah sibuk bekerja di ofis, kemudian berkerja di rumah, lepas tu malamnya dikerjakan oleh anda pula, tapi anda tak menghargai mereka pun.. Sesekali, biar isteri berehat & anda pula yang mengemas, mencuci baju dan memasak.. Baru anda tahu penat lelah isteri melakukan tugas2 di rumah..

Satu lagi, ucapkanlah terima kasih pada pasangan jika mereka telah menolong anda melukan sesuatu..  terima kasih juga membawa erti yang mendalam dan membuatkan pasangan rasa dihargai.. Contohnya, terima kasih masak lauk yang sdang untuk abang atau untuk isteri, boleh ucapkan terima kasih sebab hantar saya ke opis dan sebagainya..

Jadi, mulai hari ini, jangan lupa peluk, cium & ucapkan I love u pada pasangan anda setiap hari yer! 🙂