Si Nyonya, aku & lif – part 2

Selamat Pagiiiii!!

Ssaya nak sambung kisah lif lagi, tapi bukan berkenaan dengan nyonya tu, tapi berkenaan dengan “budaya naik lif” di Malaysia ini…

Saya tinggal di pangsapuri.. Tingkat 12.. Ada 4 lif untuk kami gunakan, tapi masih tidak mencukupi untuk menampung semua orang di kawasan perumahan tersebut.  Saya dapati, di mana-mana sahaja, “budaya naik lif” adalah seperti berikut:-

1)  Tidak tahu beratur

2)  Berasak-asak dan berebut-rebut masuk ke lif, sedangkan orang yang di dalam lif itu belum lagi keluar

3)  Sangat selfish, apabila sudah masuk ke lif, tidak mahu menolong untuk menekan butang buka bagi membolehkan orang lain masuk.

4)  Tidak mahu masuk ke bahagian belakang, suka berdiri di hadapan pintu lif, sedangkan ada banyak lagi ruang untuk orang lain masuk

5)  Masih ingin berebut-rebut naik lif, sedangkan pejabat di tingkat satu.. Haiyaaaaa.. Satu tingkat saja maaa, peluh pun belum sempat keluar!!!

6)  Suka menconteng dinding atau pintu lif dengan kata-kata lucah & menampal segala bentuk iklan di dalam lif..

7)  Memasukkan sampah ke dalam lif, dan tekan butang ke bawah, dengan harapan ada orang yang akan mengeluar dan membuang sampah itu untuk mereka.. Memang biadap, lif jadi kotor dan sangat busuk!

8) Tidak memberi keutamaan kepada golongan yang lebih memerlukan seperti warga tua dan orang yang mengandung, yang penting, mereka dapat naik dahulu

9)  Seperti si nyonya di bangunan saya ini, cepat2 menekan butang tutup supaya orang lain tidak dapat naik, padahal dia nampak orang itu berlari2 untuk naik lif (saya dah kena 4 kali)…

10)  Bawa motor naik ke rumah, menyebabkan lif selalu jem dan rosak.  Ini cerita betul ya.. Waktu saya menyewa di Lembah Subang, motor kerap di bawa naik ke rumah, menyebabkan lif jem & rosak.. Kerosakan kerap berlaku, hingga akhirnya pihak berwajib tidak mahu membetulkannya lagi.  Mujur saya tinggal di tingkat 5 sahaja.  namun, berlaku satu perkara yang amat menyayat, seorang warga tua yang meninggal di tingkat 12 terpaksa diusung dengan menggunakan tangga.. bayangkanlah…. Disebabkan kesalahan dan keangkuhan sesetengah pihak, orang lain yang mendapat kesusahannya…

Ok, itulah sedikit sebanyak pemerhatian saya dengan “budaya naik lif” di Malaysia ni.. Memang menyedihkan.. Di kala lagu “budi bahasa budaya kita” dinyanyikan, masih ada lagi yang tidak ambil kisah… Memang naik lif hanya seketika, tapi kalau hari2 berhadapan dengan orang2 yang tak reti bahasa ni, memag boleh bikin hati gua panassssss jer.. heeheheh

Saya harap kita semua dapat berubah menjadi orang yang lebih baik.. Lif  disediakan untuk kegunaan semua orang, ia bukan milik peribadi.. Semua orang membayar untuk penyelenggaraan lif tersebut.. Jadi, sama2lah menjaga kebersihan lif, dan jadilah orang yang berhemah ketika menggunakan lif.. Kalau lif rosak, kitaaaaaaa juga yang susah!!  Renung2kan.. :)

Pelawat menemui web ini melalui carian:

main dengan nyonya,main dengan nyonya tua,cerita lucah cina,Cerita kongkek,cerita lucah nyonya,Main dgn nyonya tua,main dengan nyonya cina,main dgn nyonya,nyonya bb part 2,kongkek nyonya,main dgn nyonya cina,main dengan nyonya cina tua,nyonya bb,cerita main nyonya,ceritalucahcina,cerpen lucah,cerita seks nyonya,kongkek cina,cerita lucah nyonya cina,cerita lucah masa amoi tua,cerita lucah main dengan nyonya,cerita lucah nyonya tua,www ceritakonkekcina com,kongkek cina tua,cerita lucah kongkek nyonya tua,cerita seks cina tua,lucah nyonya,seks dengan nyonya cina,cerita lucah amoi cina tua,main nyonya

4 thoughts on “Si Nyonya, aku & lif – part 2

  1. nell

    Belum penah ada kes lif lg…cuma bila naik lif suasana terus jadi sepi (walaupun ramai org)….skrg ni pulak rajin naik tangga sbb nk fit utk main futsal…byk kelebihannya naik tangga ni..tp kalu smpai tgkt 12 tu x ler…hihihihi…

  2. Ayu Post author

    Kenangan manis ke? huhuhu
    Saya dapat bayangkan keadaan hazrin dalam lif tu.. Sakit hati & kecewa melihatkan perangai manusia yang tak tahu menjaga harta benda awam ni..

  3. hazrinphixel

    cerita pasal lif… saya pernah kena. waktu lif sampai dan pintu terbuka, saya tengok semua yang keluar dari lif muka marah. saya ingat penduduk kawasan tu tidak environment friendly. tapi bila saya masuk baru saya perasan. ada mangkuk mana ntah buang najis kat dlm lif. tengah2 pulak tu. boleh tahan jugak laa… dari ground floor nak ke tingkat 14. bila saya kelaur dari lif, muka saya pun tidak jadi environment friendly jugak seperti mereka2 tadi. seminggu saya terkenang pengalaman manis dalam lif itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge