Senyumlah sikit, bang!!

Assallammualaikum..
Alhamdulillah, dah masuk hari ke 3 kita berpuasa.. Rasa tenang & seronok sepanjang berpuasa ni..

Seperti kelaziman, membeli belah di pasar ramadhan salah satu aktiviti yang pasti dilakukan sepanjang bulan ramadhan ni.. Masa ni lah macam2 kuih, macam2 lauk, macam2 air yang kita jumpa.. Rambang mata nak buat pilihan..

Saya dan suami bisanya hanya membeli kuih untuk berbuka puasa.. Salah satu kuih kegemaran saya ialah tepung pelita.. Sebut pasal kuih nih pun saya dah kecur.. hahah..

Alkisahnya, semalam saya pergi la mencari kuih ini dengan suami.. Cari punya cari, akhirnya jumpalah di salah satu gerai.. Hati saya seronok bukan kepalang, tapi alahai, patah selera bila melihat wajah penjual yang maca mencuka.. Bila saya tanya berapa harga kuih itu, jawapannya acuh tak acuh sahaja, tak tengok muka saya pulak tuh.. Astagfirullah.. Saya beristigfar beberapa kali, sebab geram tengok kelakuannya.. Dua-tiga orang yang melihat kelakuannya, terus pergi, tak jadi membeli.. Saya pun tarik tangan suami, terus jalan, rasa meluat pula tengok cara layanan dia.. Patutlah kuih2 dia banyak lagi, walaupun jam dah pukul 6 masa tuh, agaknya orang rasa meluat tengok cara dia menghargai pelanggan..

Abang-abang, kakak-kakak, adik-adik, yang berniaga di pasar ramadhan, ingatlah, bulan ini bulan rezeki untuk anda, seharusnya, anda bersyukur setiap kali ada pelanggan yang singgah, kerana mereka membawa rezeki untuk anda.. Senyumlah sikit.. maniskan muka, walaupun anda letih berniaga, tapi kalau anda melayan pelanggan dengan baik, di penghujung hari, anda mendapat duit & keuntungan, dan kami pula kenyang perut & berpuas hati.. hohoho..

Satu lagi, saya harap janganlah cekik darah bila letak harga.. Air teh bunga, air cincau, air mata kucing, dijual pada harga RM3.00 sebungkus, sedangkan modal tak seberapa.. Kesian orang2 yang berpendapatan rendah, tapi teringinnak belikan untuk anak2.. Agak2la bila letak harga tuh… Dah la harga mahal, rasa pulak, macam air kosong dengan pewarna saja..

Masya-Allah, semoga Allah ampunkan dosa saya.. Tiada niat untuk mengumpat, mencela, hanya menyedarkan sahaja..

Renung2kan & selamat beramal!

One thought on “Senyumlah sikit, bang!!

  1. HR

    Macam-macam kerenah pembeli dan peniaga dapat kita tgk kat bazaar ramadhan kan? yang pasal peniaga yang masam tym org nk beli tu mmg x patut la..senyum tu kan sedekah lgpun ni bulan mulia, mesti lg byk pahal yang dapat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge