Salam Ramadhan Al Mubarak

Assallammualaikum

Sahabat2 pembaca yang dikasihi, saya ingin mengucapkan selamat berpuasa untuk semua.. semoga ibadah puasa pada tahun ini diberkati dan diredhai oleh Allah swt.

Semoga semua amal soleh dan kebaikan yang kita lakukan berterusan sehingga tamat bulan ramahdan, dan sehingga akhir hayat kita kelak..

Kalau beli makanan utk berbuka tu, berpada2lah, jangan ikutkan nafsu, sebab lepas berbuka, biasanya kita lebih banyak minum air, akhirnya terbuang begitu saje kuih2 atau lauk pauk yang dibeli.. Ingatlah, ketika kita berbelanja dengan begitu gembira, ada insan2 yanga kesusahan, yang berbuka dengan air pair atau nasi kosong sahaja.. Bersyukurlah dengan kelebihan rezeki yang kita ada, dan sama2 membantu mereka yang memerlukan.. Insya-Allah, Allah swt akan membalas kebaikan kita..

Di bulan ramadhan ini juga, bagi yang dekat dengan kg halaman, baliklah, jenguklah, dan berbukalah dengan ibu, ayah dan adik beradik sementara mereka semua masih hidup. Kita tidak tahu bila Allah akan memanggil kita semual utk pulang menemuiNya.. Rakan sepejabat saya, puan Mariah, kehilangan ibunda tercinta jam 2pagi, pada 1Ramadhan lepas.. bayangkanlah, kehilangan ibu pada bulan ramadhan, pastinya pilu dan sebak yang teramat kerana tidak dapat lagi bemanja dengan ibu & sama2 menyambut syawal.  Oleh itu, hargailah ibu dan ayah sementara mereka masih hidup.. kalau tak dapat balik kg, cukuplah dengan menelefon setiap hari bertanyakan khabar.. hati orang tuan pasti gembira dengan panggilan dari kita & cucu2nya..

Buat suami, samalah2 membantu meringankan beban isteri di bulan ramadhan ini.. pastinya isteri anda penat melayan kerenah anak2 di samping penat bekerja di pejabat & menguruskan rumah tangga.. Ringan2kanlah tangan membantu membancuh air, menyidai baju @ menjaga anak2 sementara isteri menyediakan juadah berbuka.. (Terima kasih buat suami tersayang yang sentiasa ringan tulang membantu saya selama ini.. )

Semoga Allah beri kesempatan pada kita semua untuk berpuasa dengan sempurna pada tahun ini & berkesempatan menyambut Aidilfitri dengan yang tersayang.. Insya-Allah.. Aminnnnnnn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge