Jalan-Jalan Cari Makan – Siput Mentarang

Assallammualaikum semua!

Any seafood lovers reading this posting? Kalau ada, anda kena cuba makan mentarang! Apa? Mentarang? Apa kebenda mentarang ni? hehe.. Mentarang ni sejenis siput, jarang dijumpai.. Saya pun 1st time makan masa balik kampung suami kat Perlis..

Ini sedikit fakta mengenai mentarang:-

Fakta Tentang Mentarang

Fakta Tentang Mentarang

Ini pula gambar mentarang.. Rupanya cam pelik sikit, first time saya tengok cam ekor cicak pun ada.. hik2.. Tapi rasanya ok la..

Ni dalam 2kg lebih kurang la..

 

Close Up Siput Mentarang

Close Up Siput Mentarang

 

Macam suami saya tu, dia boleh makan banyak2 benda ni, cicah dengan air asam.. Saya pulak sekadar menjamah 3-4 ekor.. Selain direbus, boleh juga dibuat masak kunyit, dan ada reseipi2 yang saya jumpa, goreng cili padi @ masak lomak cili padi.. Nyum2..

Mentarang ni, macam saya bgtau dalam fakta tadi, banyak dijumpai di Utara.. Khabarnya di Kuala Selangor pun ada.. So kalau anda pegi ke tempat2 ni, cubalah rasa.. Jangan beli banyak, beli la sekilo-dua dulu, kalau tekak anda boleh terima dan rasanya sedap, boleh la beli lagik.. 🙂 Selamat menjamu selera!

 

2 thoughts on “Jalan-Jalan Cari Makan – Siput Mentarang

  1. Ayu Post author

    Waalaikumsalam wbt.. Hai kak Sofiah! Saya pun macam akak, tau makan aje, tak tau masak2 ni.. hahaha.. pasal bahagian mentarang yang kena buang tu, saya tak pasti pulak, sebab masa makan tu, tengok suami & keluarga mertua ngap aje semua bahagian, takder buang apa2 pulak! hehe.. Mungkin lain2 tempat, lain2 cara makan agaknya ye kak 🙂

  2. Sofiah Ariffin

    Assalamualaikum Ayu!, Saya pernah makan dulu zaman kanak kanak , sedap sangat masak gulai lemak dengan pisang muda (mak masak).
    Nak masak sendiri tak pandai, ada bahagian mentarang yg kena buang dan x blh dimakan..org kata..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge