Assallammualaikum..

Saudara/saudari, pembaca budiman yang saya hormati, hari ini saya ingin berkongsi dengan anda satu kalimat yang sangat indah.

Hasbunallah wa ni’mal wakil bermaksud – Cukuplah Allah sebagai pelindung kami dan DIA adalah sebaik-baik pelindung..

Diriwayatkan bahawa ketika Nabi Ibrahim diletakkan di atas tunku api, Jibril bertanya kepada baginda – Apakah engkau memerlukan sesuatu pertolongan dariku?’ Nabi Ibrahim lantas menjawab – “Aku tidak memerlukan apa-apa pertolongan darimu.. Aku hanya memerlukan pertolongan dari Allah”.

Baginda kemudiannya menyebut kalimah Hasbunallah wa ni’mal wakil ketika dicampakkan ke dalam api, dan dengan izin Allah, api itu menjadi dingin dan selamatkan Nabi Allah itu dari dibakar.. Subahannallah..

Nabi Muhammad s.a.w. juga diriwayatkan menyerbut2 kalimah Hasbunallah wa ni’mal wakil ketika di dalam perang Badar, sehingga Allah memberikan kememangan kepada baginda.

Rakan-rakan pembaca yang dihormati,

Lihatlah betapa pengasih dan penyayangnya Allah terhadap hamba2nya yang berserah diri dan bertawaqal kepadaNya.  Seharusnya, bila kita dalam kesusahan, atau kemurungan, kita kembali pada Allah, berzikir, bersolat sunat, membaca Al-Quran dan bermunajat padanya.  Kalimah Hasbunallah wa ni’mal wakil elok kita jadikan sebagai amalan, kerana ia mampu menenangkan jiwa dan menyejukkan hati.  Ketenangan hakiki hanya boleh diperolehi dengan mendekatkan diri kepada pencipta kita, Allah s.w.t.

Allah memberikan pertolongan dan ketenangan kepada hamba-hambaNya yang mendekatkan diri kepadaNya.  Dari sini terlihatlah bahawa Allah itu Tuhan Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Memberi Pertolongan, Maha Melindungi dan Maha Mengasihi ketika kita sebagai hamba, menyandarkan diri kita kepadaNya.  Oleh itu, jika anda mendapat sebarang musibah, masalah, tekanan atau kemurungan, usahlah melakukan perkara-perkara bodoh seperti meminum arak, memakan pil2 khayal, bersosial dan melakukan perkara2 di luar batasan dan meratapi masalah yang menimpa, kerana itu semua tidak dapat mengubat kelukaan hati, ia cuma menambahkan dosa dan kesakitan dalam hati anda.  Serahkanlah segala2nya kepada Allah, DIA mengetahui apa yang terbaik untuk anda di dunia dan akhirat.  Ubatilah jiwa anda dengan mengucapkan kalimah Hasbunallah wa ni’mal wakil berkali-kali hingga anda rasa tenang dan lapang.. Allah sentiasa bersama-sama orang yang mengingatiNya.. Marilah kita sama-sama mengamalkan kalimah ini setiap waktu dan setiap ketika, tidak kira waktu susah atau senang, moga rahmat dan keredhaan Allah sentiasa bersama-sama kita di dunia & akhirat.. Insya-Allah..

Pelawat menemui web ini melalui carian:

hasbunallah,hasbunallah wanikmal wakil,hasbunallahu wa ni\mal wakeel,hasbunallah wanimal wakil,hasbunallah wani mal wakil,hasbunallahu wa nimal wakeel,maksud hasbunallah wa nimal wakil,hasbunallah wa nimal wakil maksud,Hasbunallah wa nimal wakil,zikir hasbunallah,hasbiyallah wanikmal wakil,maksud hasbunallah wa ni\mal wakil,hasbunallah wani\mal wakil,hasbunallah wa ni\mal wakil,hasbunallah wa ni\mal wakil maksud,maksud hasbunallah wa nimal wakeel,kelebihan zikir hasbunallah,doa nabi ibrahim hasbunallah,maksud hasbunallah wanikmal wakil,Hasbunallahu wa nimal wakil,hasbunallah wanikmal wakil maksud,Hasbunallah Wani’mal Wakil,hasbunallah wa ni mal wakil,hasbunallah wa nikmal wakil,yhs-fullyhosted_003,hasbunallahu wa ni\mal wakeel wa ni\mal maula wa ni\mal naseer,hasbunallahu wa ni\mal wakil,hasbunallahu wanikmal wakil,khasiat hasbunallah,doa hasbunallah wanikmal wakil

Tags: ,

This entry was posted on Monday, March 22nd, 2010 at 4:15 pm and is filed under motivasi. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

15 comments so far

1.  cdsite
March 24th, 2010 at 12:34 pm

Salam hormat,

Bagus artikel ni. Saya setuju dgn saranan yang diberikan itu. Kalimah ini patut dijadikan zikir harian.Ada guru-guru ugama yang menyarakan zikir ini untuk tujuan pelindung diri dan keluarga daripada segala kejahatan makhluk. Saya berpendapat kalimah ini kalau lagi banyak diamalkan dengan memahami maksudnya akan mengukuhkan keimanan kita kerana x der yang lain selain Allah yang kita yakin untuk memberikan bantuan dan pertolongan.

2.  Ayu
March 24th, 2010 at 7:33 pm

Salam,
terima kasih atas komen saudara.
Kita ini hamba2Nya yang lemah, tidak ada kekuatan dan kudrat untuk melakukan apa2 pun kecuali dengan izinNya,
maka sebaik2nya kita serahkan semua urusan pada Allah… DIA lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba2Nya.. Wallahualam..

3.  Shahrum bee
May 2nd, 2011 at 11:04 am

TQ,insyaallah nak beramal dng zikir ni,nak cari ketenangan,
di timpa musibah,rumah masuk pencuri. Assalamualaikum

4.  Azian
May 19th, 2011 at 12:11 pm

Salam,
Terima kasih atas info ini….moga dengan mengamalkan
zikir ini hidup akan lebih tenang dan tabah dalam mengharungi segala dugaan. Amin

5.  su
May 20th, 2011 at 1:23 pm

mta share kt fb sy ye

6.  su
May 20th, 2011 at 2:42 pm

mta share kat wall fb saya ye

7.  Ayu
May 23rd, 2011 at 2:40 pm

Silakan :)
Terima kasih atas kunjungan yer su..

8.  Ayu
May 23rd, 2011 at 2:41 pm

Salam Azian,
Sesungguhnya Allah sentiasa memudahkan urusan orang2 yang sentiasa mengingatiNya..
Terima kasih atas kunjungan :)

9.  indra
June 5th, 2011 at 9:00 pm

Terima kasih artikelnya

10.  Sjaiful Anwar
October 26th, 2011 at 12:41 pm

Ass ww

Subhanallah, memang betul sekali sesungguhnya hanya kepada ALLAH SWT sajalah tempat kita berlindung.

Saya mau sharing berkaitan dengan artikel diatas:
Kurang lebih satu tahun lalu, kira2 pukul 5.30 pagi datang seorang lelaki kerumah saya minta bantuan untuk mengeluarkan jenazah ayahnya dari rumah sakit (dia berasal dari kompleks sebelah), selaku pengurus Mesjid dikomplek saya menyanggupi membantu dari kas Mesjid, karena saya anggap itu suatu perbuatan Fardu Kifayah

Setelah saya berikan uang tersebut, orang tsb langsung ingin berangkat ke rs, dng alasan ingin cepat dan sudah berjanji dengan saudaranya. Anehnya dia sama sekali tidak mau diantar. (akhirnya dia setuju diantar ke rumah saudaranya dekat dengan komplek saya tinggal)

Setiba dirumah saudaranya, ternyata rumah itu kosong dan sdh 3 bulan tidak berpenghuni. (semakin aneh dan mulai tampak penipuannya).

Saya paksakan untuk mengantar ke rs atau ke rumah tempat dia tinggal, tapi dia juga menolak dengan alasan yg tidak masuk akal.

Dalam proses ini, saya merasa semakin aneh dan merasa orang ini berbohong

Saya tidak lepas2nya mengucapkan kalimat diatas dalam hati (Hasbunalllah Wa ni’mal Wakil, Ni’mal maula wani’mal Nasir).

Tiba2 dalam perjalanan kembali dari rumah sudara nya (yg dia klaim tadi) dia minta berhenti, turun, pucat dan gemetar dan mengembalikan uang yang telah saya berikan tadi dengan beberapa alasan yg juga tidak masuk akal.

Syukur Alhamdulillah, uang Mesjid selamat dari modus penipuan.

wass ww

11.  wan
November 19th, 2011 at 5:44 am

mohon share yea..

12.  aisyah
June 4th, 2013 at 2:39 pm

Asalamualaikum.admin. tq dgn artikel ni. InshaAllah sy akn amal kn. :)

13.  Ayu
June 4th, 2013 at 2:47 pm

Waalaikumsalam Aisyah, jazakallah :)

14.  Hairul Izad
July 22nd, 2013 at 9:36 am

Mohon share :)

15.  Ayu
July 22nd, 2013 at 1:19 pm

Salam Hairul
sila share apa2 yang baik dari blog ni ye, tak perlu minta izin, salam ramadhan! :)

 

Leave a reply

Name (*)
Mail (will not be published) (*)
URI
Comment

CommentLuv badge

 
Get Adobe Flash player