Dari sayur ke bunga mawar – DIY :)

Assallammualaikum semua

Hari ni tersangat la boringnya, maka saya pun mencari2 la bahan2 bacaan yang boleh meransang minda.. Salah satu darinya ialah projek DIY (do-it-yourself).  Wahhhhhh, kagum melihat rakan2 kita yang kreative mencipta bermacam2 barang & hasil seni dari barang2 yang boleh didapati dari rumah @ barang2 terbuang.. Salah satu yang saya suka ialah DIY yang menggunakan sayur ni..

Bahan2nya simple aje – sayur + sponge yang dah dibasahkan dengan pewarna + kertas lukisan!

Cara-cara membuatnya ialah:-

1)  Potong kubis cina, ambil hujungnya sahaja

2)  Basahkan sponge dengan warna pilihan anda, seperti dalam gambar ni, gunakan warna merah

3)  Tekap kali pertama di atas kertas draft, kerana tekapan kali pertama biasanya kurang elok kerana jumlah pewarna yang agak banyak di atas sayur tersebut.  Ulangi 2-3 kali sehingga anda mendapat corak bunga mawar yang cantik.

4)  Biarkan pewarna kering.. Setelah itu, anda boleh tuliskan kata-kata ucapan di dalam kad tersebut + sedia untuk dihantar untuk orang yang disayangi :)

 

creative-diy-ideas-7-1 creative-diy-ideas-7-2 (1)

 

Ingat tak masa sekolah dulu, kita guna bendi, kentang, pelepah pisang, pastu celup dalam water colour & tekap atas kertas lukisan.. haaaaaa, mesti semua ingat lagik kan zama2 muda remaja & comel2 gitu.. hehe.. So apa yang kita buat tu sama aje dengan DIY yang saya share kali ni.. Siapa la sangka bunga rose yang cantik tu datang dari bahagian sayur yang selalunya kita buang, kan :)

Ha kang balik tu, kalau nak masak sayur kobis cina tu, jangan buang hujungnya, boleh buat DIY ni dengan anak2 ye.. Selamat mencuba 😉

Pelawat menemui web ini melalui carian:

cara membuat kad ucapan,cara membuat kad ucapan 3d,cara buat kad ucapan,cara membuat kad hari jadi 3d,cara membuat kad hari jadi yang cantik,cara buat kad hari jadi,diy kad ucapan,cara-cara membuat kad ucapan,cara membuat kad ucapan hari guru 3d,DIY kad hari guru,cara membuat kad hari guru 3d,cara buat kad hari jadi 3D,cara buat kad hari guru 3d,contoh kad ucapan hari lahir,cara membuat kad ucapan yang kreatif,cara membuat kad hari guru yang cantik,kad ucapan paling cantik,cara buat kad hari guru simple,cara membuat kad ucapan yang cantik,cara membuat kad hari jadi,kad ucapan diy,kad hari guru yang paling cantik,cara nak buat kad ucapan,contoh kad hari guru yang cantik,macam mana nak buat kad ucapan dengan kreative,kad hari guru yang paling kreatif,cara-cara membuat kad hari guru yang cantik,contoh kad ucapan 3d,contoh kad hari guru 3 dimensi,cara membuat kad hari guru yang cantik dan mudah

7 thoughts on “Dari sayur ke bunga mawar – DIY :)

  1. Ayu Post author

    Fyna, a’ah, sebab dah berlambak kad kat kedai2 kan, so malas nak buat benda2 camni, rasa remeh & buang masa… hik2..

  2. Ayu Post author

    JM
    seronok masa sekolah kan.. skrg kalau suruh buat seni2 ni, apa lah jadik gamaknya, tangan dah keras dah ni.. hahaha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge