Assallammualaikum semua

Hari ni tersangat la boringnya, maka saya pun mencari2 la bahan2 bacaan yang boleh meransang minda.. Salah satu darinya ialah projek DIY (do-it-yourself).  Wahhhhhh, kagum melihat rakan2 kita yang kreative mencipta bermacam2 barang & hasil seni dari barang2 yang boleh didapati dari rumah @ barang2 terbuang.. Salah satu yang saya suka ialah DIY yang menggunakan sayur ni..

Bahan2nya simple aje – sayur + sponge yang dah dibasahkan dengan pewarna + kertas lukisan!

Cara-cara membuatnya ialah:-

1)  Potong kubis cina, ambil hujungnya sahaja

2)  Basahkan sponge dengan warna pilihan anda, seperti dalam gambar ni, gunakan warna merah

3)  Tekap kali pertama di atas kertas draft, kerana tekapan kali pertama biasanya kurang elok kerana jumlah pewarna yang agak banyak di atas sayur tersebut.  Ulangi 2-3 kali sehingga anda mendapat corak bunga mawar yang cantik.

4)  Biarkan pewarna kering.. Setelah itu, anda boleh tuliskan kata-kata ucapan di dalam kad tersebut + sedia untuk dihantar untuk orang yang disayangi :)

 

creative-diy-ideas-7-1 creative-diy-ideas-7-2 (1)

 

Ingat tak masa sekolah dulu, kita guna bendi, kentang, pelepah pisang, pastu celup dalam water colour & tekap atas kertas lukisan.. haaaaaa, mesti semua ingat lagik kan zama2 muda remaja & comel2 gitu.. hehe.. So apa yang kita buat tu sama aje dengan DIY yang saya share kali ni.. Siapa la sangka bunga rose yang cantik tu datang dari bahagian sayur yang selalunya kita buang, kan :)

Ha kang balik tu, kalau nak masak sayur kobis cina tu, jangan buang hujungnya, boleh buat DIY ni dengan anak2 ye.. Selamat mencuba ;)

Pelawat menemui web ini melalui carian:

cara membuat kad ucapan,cara membuat kad ucapan 3d,cara buat kad ucapan,diy kad ucapan,cara-cara membuat kad ucapan,cara membuat kad hari jadi 3d,cara buat kad hari jadi,cara membuat kad hari jadi yang cantik,diy kad hari jadi,cara membuat kad 3d,cara buat kad ucapan 3d,cara buat kad 3d,cara buat kad,cara membuat kad ucapan hari jadi,membuat kad ucapan,cara membuat kad ucapan yang cantik,kad selamat hari lahir 3d,kad 3d,cara buat lukisan bunga di atas kek harijadi,cara buat kad ucapan sendiri,lukisan tekap dari syur,cara buat kad hari lahir,cara buat kad simple,cara membuat kad ucapan 3 dimensi,kad ucapan hari jadi,pil slim ekspress di padang besar perlis,seni tekap,cara nak buat kad hari lahir yang cantik,cara nak buat kad 3d,cara menghias kad ucapan

Tags: , , , , , , , , , ,

This entry was posted on Tuesday, March 12th, 2013 at 5:40 pm and is filed under Love. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

7 comments so far

1.  jarimanis
March 13th, 2013 at 6:03 pm

Bila baca entri ni ingat zaman sekollah dulu , kelas seni lukis :-)

2.  Ayu
March 15th, 2013 at 2:07 pm

JM
seronok masa sekolah kan.. skrg kalau suruh buat seni2 ni, apa lah jadik gamaknya, tangan dah keras dah ni.. hahaha

3.  fyna
March 17th, 2013 at 12:26 am

terbaik!!! hehehe. kadang2 tak terpikir gak cara macam nih. ^_^
fyna recently posted..Dasyat!! Banduan Paling Lama Mogok Lapar Di PenjaraMy Profile

4.  Ayu
March 17th, 2013 at 9:57 am

Fyna, a’ah, sebab dah berlambak kad kat kedai2 kan, so malas nak buat benda2 camni, rasa remeh & buang masa… hik2..

5.  nurmazlen
July 20th, 2013 at 8:39 am

bagusnya idea ni, memang nampak real n mahal..
nurmazlen recently posted..ANEMIA, BAHAYAKAH?My Profile

6.  Ayu
July 22nd, 2013 at 1:18 pm

Salam Nur
cantik kan? dari sayur aje tu :) mudah + jimat!

7.  syuhada
April 29th, 2014 at 10:16 am

selamat hari guru kepada semua guru guru di sekolah di kawasan marang ataupun terengganu

 

Leave a reply

Name (*)
Mail (will not be published) (*)
URI
Comment

CommentLuv badge

 
Get Adobe Flash player