Awek cun, duit dan cinta…

Assallamualaikum!

Hello semuaaaaaaaaa!!  Semoga semua sihat2 dan ceria hendaknya..

Saya terbaca keluhan seorang lelaki di dalam sebuah forum.. Dia meluahkan rasa bengang dan kesal kerana ditipu seorang awek cun yang putih dan gebu, yang pastinya cantik dan lawa.. Di awal perkenalan, si awek cun ini mengatakan dia masih solo. Maka lelaki ini pun, mulalah cucuk jarum dan ajak si awek cun ini keluar.. Duitnya habis hampir RM200 untuk belanja perempuan itu makan, berjalan-jalan dan menonton wayang.. Selepas itu, bila dia menghubungi awek cun itu melalui hp, awek itu acuh tak acuh menjawap panggilannya, dan mengatakan dia bengang dengan lelaki itu, dan terus mengatakan dia sudah bertunanggggg! Apa lagi, marah gila la lelaki itu kerana di tipu, dan terus dicop awek cun tadi sebagai pengikis, dan suruh semua orang berhati-hati dengan awek cun!

Ya, mungkin anda semua pernah terdengar atau menonton cerita ini di kaca tv.. Apabila terjadi perkara ini, selalunya yang dipersalahkan, ialah kaum wanita.. Disebakan seorang wanita, habis semua di cop sebagai pengikis..

Ini adalah komen saya di dalam forum terhadap luahan perasaan lelaki tersebut. Semoga komen saya ini menjadi panduan kepada anda semua:-

Salam saudara,

Sebagai penulis Panduan Cinta Lelaki, saya terpanggil untuk memberi komen di sini, anggap komen saya sebagai nasihat dan pandangan ikhlas ye, bukan nak memburukkan keadaan..

Yang pertama, masa saudara belanja dia hampir RM200 tu, adakah dia yang minta, atau saudara sendiri yang sukarela berbelanja? Kalau saudara sendiri yang sukarela, maka tak bolehlah labelkan dia sebagai pengikis, kerana saudara sendiri yang keluarkan duit tanpa dipaksa…..

Yang kedua, dah berapa lama saudara kenal dengan dia sebelum mamat buat keputusan nak sunting dia sebagai isteri? Dekat mana saudara kenal dengan si dia tu? Orang perempuan memang takut nak terima kalau setakat keluar sekali dua, dah bercakap pasal kahwin, sebab kahwin ni soal komitmen untuk jangka masa panjang.. Kena kenal hati budi masing2 sebelum ambil keputusan nak kawin, sebab kawin bukan macam couple, bukan boleh suka2 break jer.. Kahwin ni datang dengan tanggungjawab yang harus dipikul oleh kedua-dua belah pihak, perkahwinan perlukan keserasian dan cinta yang ikhlas dari kedua-dua belah pihak…

Yang ketiga, masa dia cakap dia bengang dengan saudara, ada saduara tanya kenapa? Tak kan lah dia tiba-tiba je bengang dengan suadara tanpa alasan yang kukuh, kan? Ada tak saudara siasat dengan terperinci?

Yang keempat, pernah tengok tak cerita Halimah Jongang di ASTRO? Dalam cerita tu, ada seorang awek cantik nih, Esah namanya, dia dipikat seorang pemuda bernama Ali. Ali tu kaya, ada kandang kambing. Emak Ali memang tak suka, sebab tahu Esah tu cuma nak pada duit All, tapi Ali kata, cinta dia ikhlas – lantas emak dia tanya, “Macam mana Ali tau cinta Ali ikhlas? Esah cintakan Ali sebab duit Ali yang banyak tu, dan Ali pulak sukakan Esah sebab Esah cantik.. Ikhlas ke namanya tu?”. Cuba aplikasikan cerita ni dengan keadaan saudara sekarang..

Yang kelima, hadis nabi pun ada menyatakan – “Seseorang wanita itu dikahwini kerana empat perkara:Kerana hartanya,keturunannya,kecantikannya dan agamanya. Utamakanlah yang mempunyai agama,nescaya kamu akan selamat”- (Riwayat Bukhari dan Muslim).. Renung-renungkanlah..

Yang keenam, kita semua ada kekurangan, maka janganlah meletakkan kesalahan di bahu orang lain bila terjadi sesuatu kegagalan dalam perhubungan.. Ada hikmah di sebalik kejadian, dan mungkin ini salah satu cara Allah memberikan petunjuk dan hidayahNya untuk saudara lebih berhati-hati dalam memilih pasangan di masa akan datang…

Ok, saya rasa cukup nasihat saya, harap saudara jangan berkecil hati, ini nasihat yang tulus dari hati saya.. saya doakan saudara bertemu dengan seorang gadis yang beriman, berilmu & beramal soleh.. Amin

Saya tidak berniat untuk mengaibkan mana2 pihak, cuma kadang-kala dalam keghairahan mencari teman wanita yang cantik, seksi, dan lawa, kita terlupa yang itu bukan jaminan kebahagiaan.. Bila ditipu, ditinggalkan, kita menyalahkan perempuan itu.. Ingatlah, wajah yang cantik hanyalah bonus, yang menjamin kebahagiaan ialah keikhlasan dan cinta yang datang semata2 kerana Allah.. Renung2kan.. 😉

Pelawat menemui web ini melalui carian:

cerita awek cun,awek solo,Awek chubby

5 thoughts on “Awek cun, duit dan cinta…

  1. reitzal

    Salam Ayu,

    Izin utk beri perspektif lelaki pulak dlm masalah ni…Saya rasa pendapat awak lebih kepada perspektif seorang wanita…elok diadakan satu forum diskusi utk hal hubungan lelaki n wanita…

  2. Ayu Post author

    Waalaikumsalam Angah,

    Jangan cakap camtuh.. sebenarnya, Angah cantik, pandai, baik hati, tapi orang lelaki kat luar tuh jer yang tak tau menilai.. Diorang la yang rugi..
    Sometimes orang terlupa yang kecantikan tu, bukan jaminan kebahagiaan dan cinta yang suci..

    Insya-allah, you will find somebody marvelous and wonderful for u.. Aminnnnn..

  3. nell

    salams Ayu,

    Orang yg mcm angah ni ha yg xder org nk blanja….almaklum x cun, x lawa, x jelita n so on..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge