Al Mu’min, Al Muhaimin, Al Aziz, Al Jabbar, Al Mutakabbir

Assallammualaikum,

Syukur Ahhamdulillah,  sudah 5 hari kita berpuasa, semoga Allah panjangkan umur kita semua untuk berpuasa sepanjang Ramadhan ini..

Hari ini saya kongsi 5 lagi Asmaul Husna untuk amalan anda semua.

Al Mu’min membawa maksud Yang Maha Pemelihara Keamanan.  Sesiapa yang mengamalkan membaca Ya Mu’min sebanyak 136kali setiap hari, maka Insya-Allah, diri dan hartanya diperlihara dari sebarang perkara yang menakutkan dan juga bencana.

Al Muhaimin pula bererti Yang Maha Memelihara.  Khasiat2 Asmaul Husna ini ialah dibersihkan zahir dan batin, dan bercahaya hatinya jika diamalkan 100kali selepas solat sunat dua rakaat, terutama di waktu malam.  Ia juga bagus diamalkan oleh pelajar2, kerana jika anda mengamalkannya sebanyak 145 kali setiap hari selepas solat Isyak, Insya Allah, Allah akan memberikan dia kelebihan dengan menguatkan hafalan & ingatannya.

Seterusnya ialah Al Aziz.  Al Aziz bermaksud Maha Mulia. Fadilatnya ialah, dengan membacanya 40kali setiap hari, selama 40 hari, Insya Allah, kita akan dikurniakan kekayaan serta dimuliakan oleh Allah. Sebaik2nya, zikir Ya Aziz ini diamalkan setaipa hari selepas olat Subuh.

Maha Perkasa, itulah pengertian Al Jabbar.  Zikirlah Ya Jabbar sebanyak 206 atau 226 kali pada waktu pagi dan petang, Insya-Allah, kita terlindung dari kekejaman orang-orang yang zalim, dan Allah akan membalas pula kejahatan orang-orang yang zalim itu.

Asmaul Husna yang terakhir untuk post kali ini ialah Ya Mutakabbir, Yang Megah.  Khasiat Ya Mutakabbir ini ialah, dengan pembacaan sebanyak 662 kali setiap hari, Allah akan menundukkan orang-orang yang sombong dan takabur kepada pembacanya.  Satu lagi kebaikannya ialah, zikirlah Ya Mutakabbir sebelum bersetubuh dengan isteri, Insya-Allah, anda akan dikurniakan anak yang soleh dan sihat.

Subahanallah, tak terkira banyaknya kebaikan yang boleh kita dapati dari Asmaul Husna ini.  Walaupun ianya nampak mudah, tak ramai yang mengamalkannya.. Jadi, apa kata mulai bulan ini, kita beramal dengan Asamul Husna ini, dan kemudiannya menjadikan ia amalan harian hingga kahir hayat.. :)

Moga kita semua mendapat kebaikan dari Asmaul Husna ini.. Amin…

Pelawat menemui web ini melalui carian:

ya aziz ya jabbar ya mutakabbir,ya aziz,Maksud Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir,ya Mutakabbir,ZIKIR YA AZIZ,maksud ya jabbar,maksud ya aziz,al aziz al jabbar al mutakabbir,maksud al jabbar,zikir ya aziz ya jabbar ya mutakabbir,makna ya aziz,maksud ya muhaimin,maksud ya aziz ya jabbar,maksud aziz,maksud muhaimin,arti ya jabbar,zikir ya jabbar,kelebihan zikir ya aziz,ya jabbar maksud,zikir ya aziz ya jabbar,maksud al aziz,yhs-ddc_bd,kelebihan beramal dengan asmaul husna,arti ya aziz,maksud ya mutakabbir,beramal dengan asmaul husna,ya aziz ya jabbar ya mutakabbir artinya,ya aziz ya jabbar ya mutakkabir,dzikir ya aziz,maksud al mutakabbir

5 thoughts on “Al Mu’min, Al Muhaimin, Al Aziz, Al Jabbar, Al Mutakabbir

  1. JimmyBean

    I don’t know If I said it already but …Excellent site, keep up the good work. I read a lot of blogs on a daily basis and for the most part, people lack substance but, I just wanted to make a quick comment to say I’m glad I found your blog. Thanks, :)

    A definite great read..Jim Bean

  2. Ayu Post author

    Terima kasih HR
    Semoga Asmaul Husna ini menjadi amalan harian kita, dan moga Allah melimpahkan kerberkatan dan keampunanNya yang tidak terhingga untuk kita semua..
    Amin…

  3. HR

    Sebarkan2 amalan yang baik, nescaya berlipat kali ganda pahala daripada ilmu yang kita sebarkan. Terima kasih atas ilmu yang bermanfaat ini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge