Monthly Archives: July 2012

Salam Ramadhan Al Mubarak 2012

Assallammualaikum Semua

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat berpuasa utk semua pembaca, saya mohon ampun dan maaf atas segala salah silap seandainya ada penulisan saya menyinggung perasaan anda semua..

Semoga Allah memberkati dan menerima amalan dan puasa kita pada tahun ini.. Moga kita dapat istiqamah beribadat dan qiamulail sepanjang Ramadhan ini.. Insya- Allah..

Tips Mengekalkan Hubungan Cinta

 

Hari ni saya terbaca Tips mengekalkan hubungan cinta di akhbar Utusan Malaysia dan saya rasa perlu berkongsi dengan anda semua

Ada tips2 yang saya persetujui dan ada juga yang saya rasakan perlu perubahan.. J

Perbincangan ini lebih kepada hubungan perkahwinan ye.. (sebagai peringatan utk diri saya yang kadang2 terlupa juga.. heheh)

 

Tips 1 – Tiga Kata Ajaib

Mungkin ini adalah kata-kata yang boleh diucapkan selama-lamanya.  

Sebaiknya, anda tidak perlu menanti si dia mengucapkan ”I love u”.  

Ini kerana anda sendiri sudah mendengar luahan cintanya melalui sikap dan tingkah lakunya

 

Komen saya :  Saya rasa tidak salah mengucapkan I Love U pada pasangan anda setiap hari.. Ia membuatkan pasangan lebih dihargai dan mengingatkan dia bahawa anda cintakan dia setiap hari.. Tapi saya dapati ada pasangan yang malu nak ucapkan i love u pada suami / isteri.. kenapa agaknya ye?  Pada saya, tidak rugi mengingatkan pasangan yang anda cintakan dia setiap hari, apatah lagi kalau ucapan tersebut diikuti dengan ciuman dan pelukan mesra utk si dia.. Benda halal kan, dapat pahala kalau kita buat.. heheheh.. Jom kita ucapkan I love U pada pasangan kita setiap hari sebelum pegi kerja.. Kalau malu, kita sms dulu.. lepas tu dah lama2, dah terbiasa, kita ucapkan pula pada mereka.. pastinya ia menghangatkan perhubungan kita, Insya-Allah..

 

 

Tips 2 – Hayati Hubungan Anda

Walaupun si dia sudah lama berada dalam gengaman anda, anda masih perlu menghayati hubungan cinta ini sehinggalah anda dan pasangan benar-benar serasi dan selamat.

 

Komen saya :  Dalam perkahwinan, setiap hari adalah hari baru, setiap hari anda cuba mengenali pasangan anda, jadi memang perlu utk menghayati dan menghargai cinta anda dan pasangan… Perlu banyak tolak ansur dan persefahaman serta kejujuran…

 

 

 

Tips 3 – Teruskan kehidupan normal

Jika sebelum anda bersama si dia, anda begitu aktif melakukan aktiviti luar misalnya bersukan, maka teruskan aktiviti riadah itu.. Perlu diingatkan anda tidak perlu mengubah gaya hidup normal semata-mata kerana cinta si dia.  Pasti, anda perlu berbincang mengenai rutin harian anda dengan si dia.

 

Komen saya : Ye, benar, kita perlu teruskan kehidupan normal NAMUN sudah ada hadnya.. Dulu jika anda bersukan 3 jam sehari, kalau dah kawin tu kurangkanlah pada 2 jam sehari.. Anda juga perlu ada kualiti time dengan pasangan.. kalau dah ada anak, lagik la kena bertoleransi, maklumlah, bila dah ada anak banyak benda yang kena buat dan dipikirkan..

 

 

Tips 4 – Jangan terlalu romantis

Romantis adalah satu perkara yang indah dalam perhubungan.  Ia adalah ramuan yang penting utk mengekalkan perhubungan,  Jadi tidak perlu dilakukan sepanjang hari.

 

Komen saya : Ye, saya agak setuju, tapi ini pun bergantung pada individu.  Ada individu yang mahukan suasana dan layanan romantis dari pasangannya setiap masa dan ketika, dan ada juga yang LEMAS kalau pasangannya romantis sangat.. Sebaik2nya, bersederhanalah.. Romantis yang dibuat2 pasti mewujudkan keadaan serba tak kena, dan mengundang kebosanan pulak.. hehe

 

 

Tips 5 – Komunikasi secara terbuka

Komunikasi adalah penting dalam membina kebahagiaan dalam hubungan intim.  Apabila cinta adan berdua sudah memasuki tahap hubungan yang stabil, ia bererti sudah tiba masanya untuk anda berkomunikasi secara dua hala tentang hal peribadi masing-masing.  

Bangkitkan situasi luar biasa agar si dia mengenali anda secara luaran dan dalaman.  Begitu juga anda, cuba fahami keinginan dan peribadi pasangan.

 

Komen saya :  Oh yesssssssssssssss, communication is very essential in any relationships!  Komunikasi memang SANGAT PENTING… Suami dan isteri perlu duduk berbincang jika ada apa-apa masalah.. Apabila berbincang, seharusnya kita meluahkan segala yang terbuku dan terkandung dalam jiwa, fikiran dan hati kita.  Mungkin akan timbul perbalahan dan pertengkaran, namun ia boleh diatasi sekiranya suami dan isteri bersikap rational dan bertolak ansur, dan cuba mencari jalan penyelesaian bersama-sama.. Apabila anda berkomunikasi, pastikan pasangan faham apa kehendak dan keperluan anda, dan anda juga perlu menyampaikan apa yang anda inginkan kepada pasangan.. Jangan la diam saja kalau pasangan ajak berbincang.. Satu apa pun tak dapat diselesaikan kalau anda membatukan diri dan tidak membuka mulut menyuarakan isi hati anda.. So communication is the key to happiness J

 

 

 

Tips 6 – Jangan kelam Kabut

Jika naluri si dia bersikap ramah mesra dan mudah bergaul dengan masyarakat sekeliling, anda tidak perlu kelam kabut panik dan bersifat kebudak-budakan. Ingat, hati dia tetap milik anda

 

Komen saya : Senang je, ni applicable pada orang yang cemburu buta!  Hello, kalau tak nak bagi pasangan anda bergaul, tinggal dalam GUA ok! Hehe.. Boleh la cemburu, tapi ada batasnya la kan.. kalau tak cemburu, dayus pulak namanya…

 

 

Tips 7- Peka perkara sensitive

Pertimbangkan dulu masalah jika anda ingin menyelesaikan perkara2 yang sensitive.  Ingat situasi semasa, keadaan keliling dan kenali hati budinya.. Anda pasti tidak ingin membuatkan si dia berasa malu terutama di depan orang tuanya..

 

Komen saya : Baca balik Tips ke 5 – COMMUNICATION!

 

 

 

Tips 8 – Biarkan hubungan melewati dugaan dan cabaran

Perkara ini akan membuatkan hubungan adan tidak membosankan.  Pelbagai cabaran hidup juga boleh dijadikan kayu pengukur untuk menguji hubungan anda.  Perhatikan si dia ketika menghadapi masalah.  Penting, cuba kawal perasaan agar diri anda tenang walau apa perkara sekalipun.

 

Komen saya : Pantai mana yang tidak pernah dilanda ombak, kan? Setiap perkahwinan ada dugaan dan cabarannya.. So anda perlu sama-sama susah dan sama-sama senang dengan suami @ isteri anda.. hargai pengorbananya yang setia bersama anda pada saat anda kesusahan.. jangan pulak time susah sama2, time senang anda sorang2 bergembira dengan orang lain.. banyak kes terjadi di mana suami @ isteri meninggalkan pasangan masing2 bila dah senang.. Di dunia mungkin anda lepas, tapi kat akhirat nanti, jawabla dengan Allah…

 

Ini semua hanya pendapat saya.. apa pula pendapat anda 😉

 

Pelawat menemui web ini melalui carian:

love baby,i love baby,love baby images,baby in love

Kuih Kasui

Assallammualaikum…
Hurm.. tiba-tiba teringin nak makan kuih kasui pulak.. teringat2 kuih kasui yang manis, dimakan dengan kelapa parut yang masin.. Adoi, sedapnya! Wajib la carik petang ni!

Pelawat menemui web ini melalui carian:

kuih kasui,kueh kasui

Diari Istanbul 4 – Basilica Cistern

Assallammualaikum…

Sewaktu membuat reserach berkenaan Basilica Cistern sebelum melawat Istanbul, saya dapati melalui pembacaan saya bahawa Basilica Cistern ini sentiasa basah, penuh dengan misteri dan sangat unik.. Setelah menjejakkan kaki ke dalam tangki yang indah ini, saya bagaikan dapat merasai kaitan misteri tersebut dan saya seolah-olah boleh melihat air mata 7, OOO hamba yang bekerja keras di bawah tanah untuk pembinaan tangki air gergasi ini.

Basilica Cistern ini adalah sebenarnya sebuah tangki air bawah tanah berukuran kira-kira 138 meter (453 kaki) dengan 64,6 meter (212 kaki) – kira-kira 9800 meter persegi (105,000 kaki persegi) dan mampu menampung 80,000 meter padu (2,800,000 kaki padu) air.

 

Papan tanda di pintu masuk Cistern

Siling tangki air ini disokong oleh 336 tiang-tiang marmar, yang setiap satunya berukuran 9 meter (30 kaki) tinggi, yang disusun dalam 12 barisan, masing2 mempunyai  sebanyak 28 tiang dalam setiap barisan.  Jarak setiap satu tiang ialah 4.9 meter (16 kaki). Setiap tiang mempunyai ukuran gaya Ionik dan gaya Corinthian, kecuali beberapa batang yang mempunyai gaya Doric tanpa ukiran.

 


Salah satu daripada tiang-tiang di sini diukir dengan gambar air mata yang bercucuran. Teks purba menunjukkan bahawa air mata ini adalah simbolik sebagai penghormatan kepada beratus-ratus hamba yang meninggal dunia semasa pembinaan Basilica Cistern.

 


Majoriti daripada tiang-tiang dalam tangki nampaknya telah dikitar semula dari runtuhan bangunan yang lebih lama, mungkin dibawa ke Constantinople daripada pelbagai bahagian empayar itu, bersama-sama dengan orang-orang yang telah digunakan dalam pembinaan Hagia Sophia. Tiang-tiang ini diukir dan pelbagai jenis marmar dan granit.

 

 

 

 

Ada sebanyak lima puluh dua anak tangga batu dari pintu masuk untuk turun ke bawah.. Tangki yang dikelilingi oleh dinding batu api dengan ketebalan 4 meter (13 kaki) dan disalut dengan mortar kalis air.
Air yang memenuhi Basilica Cistern pada satu masa dahulu datang dari Pusat Pengagihan Air Erikap di Hutan Belgrade, yang terletak 19 kilometer (12 batu) di utara bandar. Ia mengembara melalui 971 meter Valen Aqueduct, dan 115,45 meter Malova Aqueduct, yang dibina oleh Maharaja Justinian.

Tangki air ini mempunyai kapasiti untuk menyimpan 100,000 tan air, namun ianya kosong pada hari ini, dengan hanya beberapa kaki air yang melapisi bahagian bawah.

Jika anda berjalan ke belakang Basilica Cistern ini, dan anda akan mendapati satu kepala Medusa yang terbalik menyokong salah satu daripada tiang-tiang. Banyak soalan dan perbincangan timbul mengenai mengapa kepala medusa tersebut diletakkan terbalik, namun alasan yang terbaik adalah bahawa orang-orang yang meletakkan batu tersebut percaya bahawa jika kepala itu dalam pisisi terbalik, ia akan menangkis roh-roh jahat.

 

Tidak jauh dari kepala Medusa terbalik tersebut, ada satu lagi kepala Medusa, namun yang ini diletakkan dalam posisi sisi. Saya difahamkan, mungkin pembina merasakan bahawa untuk meletakkan dua kepala dalam orientasi yang sama akan memberi kekuatan kepada kuasa-kuasa jahat yang tinggal dalam kepala ular Medusa.  Mungkin juga, sejak kedua-dua kepala ini berada di dalam air, kuasa-kuasa jahat lain juga seakan tidak berkuasa dan turt tenggelam di dalam air tersebut.. Entahlah, itu Cuma teori dan penempatan kepala Medusa tersebut masih tinggal misteri..

 

Di dalam air tersebut, jelas kelihatan ikan-ikan berenang-renang dan sesekali berkumpul di tepi jambatan, bagaikan ingin menyambut kedatangan kami sebagai pengunjung.. Saya terfikir, apa agaknya yang ingin mereka ceritakan pada kami andainya ikan-ikan ini boleh berbicara.. Pastinya mereka menyimpan seribu satu rahsia mengenai tangki air ini.. Sejarah menyatakan bahawa ikan-ikan ini memang sengaja dipelihara dalam tangki ini, kerana seandainya tangki ini diracun, pastinya semua ikan-ikan itu akan mati dan manusia-manusia yang menggunakan air dari tangki ini akan terselamat..

 

 

Pada saya, ini salah satu binaan yang sangat wajib dilawati.. Ia lain dari yang lain, ia unik dan tersendiri.. So kalau pegi ke Istanbul, jangan lupa melawat Basilica Cistern ye.. Ia terletak di Sultanahmet, berhadapan dengan Hagia Sophia.. Bayaran masuk sebanyak 10TL dikenakan kepada pengunjung, namun ia sangat berbaloi!

 

Diari Istanbul 3 – Hagia Sophia

Assallammualaikum semua

Kali ni nak berkongsi cerita tentang Hagia Sophia, yang merupakan tempat utama yang perlu dilawati andainya anda ke Istanbul.

Bangunan ini terletak di hadapab Blue Mosque dan menyimpan seribu satu kisah dan sejarah.

 

Hagia Sofia

 

 

 

Informasi ringkas tentang Hagia Sophia.

 

Berikut saya rumuskan sejarah Hagia Sophia yang sya dapati dan cantunkan dari pembacaan saya di google ye..
Hagia Sophia berasal dari perkataan Yunani yang bermakna Suci Bijaksana.  Dalam bahasa Turki, ia dipanggil Ayasofya.  Bangunan ini asalnya adalah sebuah gereja Ortodoks, kemudian diubah menjadi sebuah masjid, dan sekarang menjadi salah satu  muzium yang terkenal di di Istanbul, Turki.

Pintu Masuk ke Hagia Sophia
Subahannallah..

 

 

 

Dari tahun 360 sehingga 1453, ia dijadikan katedral Yunani Constantinople, namun diantara 1204 dan 1261, ia ditukar kepada gereja Roman Katolik di bawah Empayar Latin.

Bangunan itu ditukarkan menjadi sebuah masjid dari 29 mei 1453 sehingga 1931.

Ia telah dibuka sebagai muzium pada 1 Februari tahun 1935.
Hagia Sophia terkenal khususnya untuk kubahnya yang besar, ia dianggap lambang seni bina Byzantine dan dikatakan telah “mengubah sejarah seni bina.” Ia merupakan gereja terbesar di dunia selama hampir seribu tahun, sehingga Seville Cathedral siap pada tahun 1520.

 

Hagia Sophia dibina sebagai gereja antara tahun 532 dan 537 atas arahan Maharaja Byzantine Justinian. Ia telah direka oleh ahli-ahli sains Yunani Isidore dari Miletus, ahli fizik, dan Anthemius Tralles, ahli matematik.
Pada saat ia menjadi sebuah Gereja, ia mengandungi koleksi besar peninggalan suci dan menampilkan, antara lain, dinding yang memaparkan iconostasis (dinding dengan lukisan keagamaan) perak setinggi 49 kaki (15 m).   Ada antara iconostasis yang masih boleh dilihat sehingga sekarang di dalam Hagia Sophia.

 

 

 

 

Pada tahun 1453, Constantinople telah ditawan oleh orang Turki Uthmaniyyah di bawah Sultan Mehmed II, yang kemudiannya mengarahkan bangunan ini ditukarkan ke sebuah masjid.

Loceng, mezbah, iconostasis, telah dikeluarkan dan banyak mosaik telah ditampal. Ciri-ciri Islam seperti mihrab, Qaitbai, dan 4 menara – telah ditambah semasa dalam milikan Uthmaniyyah.

Loceng Gereja

Sultan juga telah membina sebanyak empat menara di sudut bangunan pada masa ini. Di dinding atas Hagia Sophia dapat dilihat plat bulat yang besar di mana nama “Allah” dan Nabi “Muhammad” ditulis dalam bahasa Arab. Terdapat juga 4 plat bulat yang besar di mana nama sebanyak 4 Khalifah telah ditulis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ia kekal sebuah masjid sehingga 1931.  Kemudian, ia ditutup kepada orang ramai selama empat tahun.  Kemudian, ia telah dibuka semula pada tahun 1935 sebagai sebuah muzium oleh Republik Turki.

 

 

Tiang Marmar – Sejukkkkk
Rasa nak peluk dan tido kat situ… haha

 

Untuk hampir 500 tahun masjid utama di Istanbul, Hagia Sophia dijadikan sebagai model untuk masjid Uthmaniyyah yang lain, seperti Masjid Sultan Ahmed (Masjid Biru Istanbul), Masjid Mehzade, Masjid Süleymaniye, Masjid Rüstem Pasha dan Masjid Ali Pasa.

 

Chandelier yang menerangi Hagia Sophia

Melihakan Hagia Sophia, hati menjadi sayu, terbayang bagaimana kuatnya Islam satu ketika dulu hingga ia dapat menawan gereja yang terbesar ketika itu.  Hati rasa makin kerdil melihat tulisan Allah dan Muhamad tergantung tinggi dan besar berhampiran bumbung Hagia Sohia.. Sayang sungguh, negara ini disekularkan, dan masjid secantik ini ditukarkan menjadi sebuah muzium..

Ukiran di Tiang dalam Hagia Sophia

 

Lantai dan dinding Hagia Sophia ini sejuk sangat, terasa nyaman dan dingin walaupun ada ramai pengunjung di sini.. Masih kelihatan gambar2 era kristian di dinding2 bangunan ini, namun keagungan kalimah Allah dan Muhamad tetap memukau dan menjadikan Hagia Sophia gagah di mata pengunjung…

 

Subahannalah Alhamdulillah Lailahaillah Allah Huakhbar!

 

Moga Allah merahmati Sultan Mehmed II yang telah membawa era Islam ke Istanbul..

 

Di hadapan Hagia Sophia

Pelawat menemui web ini melalui carian:

bercuti di istanbul,sejarah aya sofia,ciri ciri hagia sophia