Monthly Archives: January 2010

Aku risau la…

Assallammualaikum..

Ada tak yang risau2 hari ni?  Mungkin masalah anda sama dengan seorang sepupu saya..

Selasa yang lalu, lebih kurang jam 7.30 pagi, si dia menelefon saya.  Terkejut juga melihat namanya terpapar di skrin telefon.. maklumlah, pagi2, saya menyangkakan ada hal mustahak..

Panggilan dijawab, dan kedengaran suaranya yang agak lemah di talian..

Biar saya namakan dia sebagai X sahaja..

“Kau sihat ker X?  Lain macam jer suara ni??”

“Aku sihat Yu.. Tapi aku risau la..”

“Ish, kenapa plak ni?  Risau pasal result ker?”  (dia sedang menyambung pelajarannya di peringkat Masters ketika ini).

“Tak, aku risau pasal kawan2 aku semua dah kawin.. Mak call aku semalam, dia kata si A sepupu kita tu nak kawin bulan 9 ni.. Maknanya tinggal aku sorang jer la dalam family yang belum kawin.. Umur dah 30 dah ni.. Mak dah membebel2 dalam telefon, suruh aku cari boyfriend cepat2.. Aku tension la Yu..”.

Saya tersenyum.. Saya faham benar masalahnya.. Bukan sekali dua kerisauan itu disuarakan kepada saya..

“Jangan risau X.. Jodoh kau belum sampai lagik.. Doa banyak2 pada Allah.. DIA Maha Mengetahui.. Dan kalau ada yang mengurat2, jangan pulak jual mahal.. Jangan jadi materialistik, yang penting lelaki tu lelaki yang soleh, baik, ada pekerjaan, ada ciri2 bapa dan suami yang baik.. ”

“Hmmm.. yer la.. Apa2 jer la..” jawabnya.. Saya tahu dia seakan putus asa..

“Sabar X.. aku doakan kau bertemu jodoh dalam tahun ni yer..”.

“Aku malas dah nak balik kampung.. Emak dengan abah balik2 tanya soalan yang sama- bila aku nak kawin.. Tension aku la.. Dah la kerja stress, balik kg pun stress, mana aku nak lari ni Yu????”

“Ish, jangan pikir yang bukan2.. takper la, nanti balik melaka aku slow talk la dengan diorang.. Dah, jangan risau2.. Adalah jodoh kau nanti.. Benda macam ni bukan kita boleh duga.. Entah2 esok lusa ko jumpa Mr Right, ko kawin lagi awal dari si A tu..”.. jawab saya..

Dia tergelak kecil..

“Ok la Yu, aku nak pegi kerja ni.. Thanks for listening.. Take care ya..”.

“You too.. do call me if you need anything ya..”  begitulah akhir perbualan kami.

Ketika itu saya dapat membayangkan wajah sepupu saya yang sedang dalam kekusutan, kerana menghadapi masalah tidak mempunyai teman lelaki lagi..

Bersambung esok.. Zzzzzzzzzzzzz 😉

Jangan bongkak dengan kelebihan yang ada..

Assallammualaikum..

Sedarkah anda bahawa segala apa yang berlaku pada diri anda, pada alam sekeliling anda, adalah dengan izin dan kudrat yang Allah berikan?  Sesungguhnya, untuk meneglipkan mata pun, anda tidak akan termampu tanpa izin dan rahmat Allah..

Seringkali, kita terlupa dan sering berfikir bahawa apa yang kita lakukan, kejayaan, penghormatan dan pujian yang kita dapati adalah hasil usaha titik peluh kita sendiri.. Masya Allah, u are so wrong my friend… Segala2nya datang dari Allah.. Kali ni, fokus saya lebih kepada ilmu yang mewujudkan rasa riak dan bongkak dalah diri seseorang.. Ambillah cerita ini sebagai iktibar..

Ada seorang yang saya kenali, memang rajin belajar.  Lepas satu, satu ijazah dan diploma yang diambil, dan dia lulus dengan cemerlang setiap ijazah dan diploma yang diambil.  Malangnya, dia suka mendabik dada, mengatakan dia saja yang pandai, semua orang bodoh, dan syarikat pasti tumbang tanpa dia.. Acapkali saya sakit telinga mendengar pujiannya terhadap diri sendiri, tapi apakan daya, saya makan gaji, kata2nya saya sambut dengan senyuman tipis sahaja.. Namun, pernah sekali, kerana tidak tahan mendengar kata2 pujiannya terhadap diri sendiri, saya menyindir “Syukur pada Allah, semuanya datang dari DIA”.. Si dia cuma tersengih dan terus menceritakan kejayaannya..

Saudara/saudari,

Si dia ini, berpangkat besar dalam syarikat dan berpengaruh.  Gajinya puluhan ribu ringgit, tapi solatnya rongak, hutangnya banyak.. Anak2 dan keluarga sering sakit.. Ya, mungkin ini perkara biasa, semua orang ada hutang, semua orang sakit, tapi pernahkah anda terfikir ia mungkin balasan Allah atas sifat bongkak seseorang itu?  Allah berikan ilmu yang bermanfat, pangkat yang besar, wang ringgit dan kemewahan, namun si dia lalai untuk sujud kepadaNya, lupa untuk bersyukur, leka untuk beribadat.. Nauzubilah, moga kita tidak termasuk dalam golongan orang2 yang lalai dan leka..

Bersama2lah kita mengucapkan kesyukuran kepada Allah atas segala apa yang kita miliki, kita semua datang dari Allah, dan kepadaNya kita akan kembali. Usahlah rasa bongkak dan riya’ dengan apa yang kita ada.. Ilmu yang kita ada tidak lebih dari air yang mengalir di hujung jarum yang dicelupkan ke dalam lautan.. Allah yang memberi kelebihan ilmu pengetahuan itu, dan DIA boleh mengambilnya pada bila2 masa sahaja.. Semoga si dia diberikan petunjuk, taufik dan hidayahNya sebelum terlewat.. Amin.

p/s: Sekadar peringatan untuk diri saya yang sering terlupa juga, semoga pekerjaan yang saya lakukan ini juga diterima Allah sebagai satu ibadat.. Dan saya amat berharap dan berdoa agar dapat bekerja sendiri dalam tempoh masa 5 tahun lagi, itupun dengan keizinan Allah juga.. Amin..

Pelawat menemui web ini melalui carian:

kebaikan tawas,jangan bongkak

Rezeki ada di mana-mana asalkan…

Assallammualaikum..

Syukur Alhamdulillah, Allah berikan saya kudrat lagi untuk membebel di blog saya ini.. Hehehe.. Apa khabar tuan2 & puan2? Moga2 di rahmati Allah dengan kesihatan dan kegembiraan..

Saudara/saudari,

Dalam dunia ini, ada yang bernasib baik kerana lahir di dalam keluarga yang berada, sebaik sahaja anda keluar dari rahim ibu, segalanya telah tersedia, pendek kata hidup anda senang hinggalah ke akhir hayat.  Namun, ada yang susah sungguh hidupnya, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.  Itulah namanya rezeki yang Allah bagi, untuk menguji kesabaran dan kekuatan kita dalam menjalani kehidupan sebagai seorang hambaNya.

Fokus saya kali ini, lebih kepada usaha untuk mendapatkan rezeki.  Seperti yang pernah saya tulis dalam post saya sebelum ini, saya suka menonton rancangan Bersamamu di TV3 kerana ia banyak memberi pengajaran dan menginsafkan saya.  Dalam salah satu episod, ada ditunjukkan tentang kegigihan seorang ibu mencari nafkah untuk menyekolahkan anaknya serta menjaga suaminya yang lumpuh.  Si ibu membuat berbagai2 kerja, membuat ikan kering, menjual penyapu dari lidi kelapa, menjual tin & botol, mengambil upah mengemas rumah orang dan juga bercucuk tanam buah2an dan sayur2an di keliling rmahnya, yang mana hasilnya dijual dan digunakan untuk hidangan harian.  Beliau melakukan semua itu tanpa rasa jemu dan malu, kerana yang penting baginya, rezeki itu adalah rezeki yang Halal… Dan, yang paling menarik perhatian saya ialah keazaman dan semangat si ibu yang kental, yang tidak MALAS dalam mencari sesuap rezeki untuk keluarga.

Sifat MALAS adalah penghalang kepada segala2nya, baik untuk berjaya di dunia mahupun di akhirat.. Allah sendiri telah berfirman bahawa DIA tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya.. Saya rasa, di mana2 sahaja anda berada, anda mampu berjaya jika ada usaha, dan tawaqal kepada Allah.. Ada orang yang rajin beribadat, tapi bila datang pada bab rezeki, malas pula berusaha, dan berharap Allah akan menurunkan rezeki kepadanya tanpa perlu berusaha kuat.. Aduhai.. Orang macam ni pun masih ada lagi yer.. Saya cukuppppppp angin bila ada teman2 yang tidak bekerja, dan bila ditanya kenapa tak kerja, jawapannya – Tak ada kerja yang sesuai atau kena kerja shiftlah atau dah cuba semua kerja, semua tak sesuai.. Dan akhirnya, duduk lepak di rumah, menantikan ibu ayah, adik beradik, suami @ isteri menanggung biawak hidup.. huhhuhu..

Adik2, abang2, kakak2…

Tidak ada apa2 dalam dunia ini yang akan datang bergolek ke kaki anda, semunya mesti dilakukan dengan usaha.. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.. Jangan buat alasan, jangan cari alasan kerana segala2nya bermula dari dalam diri anda.. Rezeki ada di mana2 asal saja anda menggerakkan tulang 4 kerat anda untuk mencarinya..

Untuk suami2 yang tidak bekerja, yang mengharapkan para isteri sahaja, sedarlah, bangkitlah dari tidur dan hidup anda yang sia2 itu.. Kesianlah pada isteri yang bertungklus lumus bekerja, sedangkan anda duduk goyang kaki di rumah, menantikan isteri pulang dengan rokok sekotak di tangan untuk anda!

Fikir2kanlah.. orang malas selalu rugi.. jangan mengeluh bila melihat orang lain berjaya, jangan cemburu melihat orang lain gembira, sebab semuanya salah anda, yang malasssssssss berusaha!

Pelawat menemui web ini melalui carian:

rezeki ada di mana-mana,rezeki ada dimana-mana,rezeki ada dimana mana

Berbaloi-baloi….

Baju2 si comel yang saya beli di SOGO..

Baju2 si comel yang saya beli di SOGO..

Assallammualaikum..

Hari ini, saya sakit kaki, tapi berpuas hati.. Dari pukul 9.45 hingga 1.30, saya berada di SOGO, membeli belah di Sogo Warehouse Clearance Sale yang terbuka kepada pemegang kad SOGO sahaja.  Saya sangkakan saya dan suami antara yang terawal, rupanya ada yang datang lebih awal dari kami.  Sewaktu kami sampai jam 9.45 pagi, lobi lif telah sesak dengan orang.. Kereta juga mula bertali arus setelah kami selamat parking kereta.. Tepat jam 10, lif mula beroperasi dan orang mula bertolak2 memenuhi ketiga2 lif.. Saya dan suami memilih untuk naik escalator sahaja.

Sewaktu sampai di tingkat 7, kad SOGO diperiksa sebelum kami dibenarkan masuk.  Ya, memang berbaloi sale tersebut.  Tujuan utama saya dan suami ke sana, untuk mencari baju dan keperluan “orang baru” yang bakal menghiasi hidup kami suami isteri pada bulan June nanti.  Aduhai, rambang mata saya melihat baju2 si kecil yang murah2 dan cantik2 belaka.. Disebabkan saya masih tidak tahu jantina si comel ini, saya belikan warna2 universal seperti putih, cream, kuning, hijau dan orange.  Baju2 dan seluar berharga semurah RM3.00 sehinggalah RM25.00, paling maksima.  Ikutkan hati, ingin saja saya membeli baju si comel yang berwarna merah jambu dan berbunga2, tapi risau pula si hero yang muncul.. hehehehe… Selesai memilih baju, kami membeli tuala, wipes dan sarung tangan.  Aduhai, comel2 semuanya, rasa nak beli semua.. Mujur datang dengan suami, dia yang menenangkan saya agar tidak rambang mata membeli semunya.

Selain dari itu, pakaian, pakai dalam dan kasut untuk orang dewasa juga boleh tahan murahnya.  Ada perkakas dapur, barang2 plastik yang diberikan potongan sehingga 70%, dari jenama terkenal seperti Tefal.  Makanan dan minuman juga ada dijual.  Saya cuma membeli Milo 1kg yang berharga RM12.00, di mana harga biasanya dari RM14-16 tanpa potongan.  Coklat cadbury juga murah, hanya RM4.00 satu bar besar.  Hmm.. apa lagi yer… Oooo. ada pencuci baju seperti breeze, dynamo dan max cleen 9 yang harganya memang lebih murah berbanding pasaraya2 lain.. Saya lihat ramai yang borong Milo dan Sabun Pencuci baju, kerana harganya yang memang murah..

Oh ya, beg tangan perempuan juga murah, potongan hingga 80%.. Kalau belum berkahwin lagi, pasti itulah tempat yang saya tuju dahulu, tapi kini setelah berkeluarga, tumpuan lebih kepada kepeluan keluarga dan bukan koleksi2 beg tangan atau kasut..  🙂

Untuk mereka yang suka menghias rumah dan bakal mendirikan rumahtangga, SOGO menawarkan potongan sehingga 80% untuk bantal, comforter dan cadar… Memang “kopak” kalau pergi tanpa membuat budget, sebab semuanya murah, semuanya anda akan rasa nak beli.. hehehe

Kepada anda yang masih belum mendapatkan keahlian SOGO, jangan ketinggalan.. Cuma RM24.00 sahaja untik 2 tahun, dan ada banyak kelebihannya.. nak tau, kenalah daftar di tingkat 7, SOGO yer.. Ish, macam duta SOGO plak saya nih.. hahahaha

Pada pendapat saya, membeli belah ketika jualan clearance seperti ini, banyak untungnya.. Potongan diberikan dari 10-80%, sangat menjimatkan.. Seperti saya dan suami, kami bukan memilih barang2 yang “in” dan/ “up to date”, kami beli barang2 yang perlu dan bagus kualitinya.. Kalau anda mementingkan trend, agak sukar juga membeli barang2 ketika sale sebegini kerana banyak barang2 yang tidak up to date lagi, maklumlah, namanya pun clearance sale.. 🙂

Tapi, saya ingin ingatkan di sini,  anda perlu bijak memilih barang kerana tidak semuanya berbaloi.. Kita kan pembeli, pilihan di tangan kita.. Jadi, bijak2 bila berbelanja ya!

Pelawat menemui web ini melalui carian:

pemborong coklat cadbury,pembekal coklat cadbury,borong coklat cadbury,coklat cadbury murah,coklat cadbury borong,pemborong sabun dynamo,jualan murah beg tangan 2011,pembekal sabun dynamo

Kisah lengan baju dan air panas..

Kotak Sabun Tawas

Sabun Tawas - berwarna jernih dan tidak berbau

Assallammualaikum..

Hari ni saya nak jadi nenek kebayan, nak bagi petua skt.. Heheheh

Ada email yang datang kepada saya, dengan pertanyaan sebegini – Kak Ayu, saya kuat berpeluh, lengan baju saya, di bahagian ketiak, masih berbau walaupun saya dah cuci.. Tolonglah kak, malu saya bila bercampur dengan kawan2, takut saya berbau busuk.. Padahal saya rajin mandi dan jaga kebersihan…

Saya faham masalah adik kita ini.. Memang secara amnya, orang lelaki memang kuat berpeluh.. Bila bertindak balas dengan bakteria, bau peluh itu mengeluarkan bau yang kurang enak.. Ada yang memakai deodaran, namun itu tidak dapat mengatasi masalah ini, dan kesan deodaran yang melekat di celah lengan baju itu juga tidak hilang walaupun dicuci.

Petua saya padanya – jaga kebersihan diri, mandi sekurang2nya dua kali sehari.  Banyak minum air masak.. Kurangkan makanan yang banyak herba seperti kari, dan yang mangandungi banyak bawang putih dan bawnag merah.

Selain itu, anda yang mengalami masalah yang sama boleh cuba cara ini – ambil beberapa biji limau nipis, potong 4, selawat dan gogok perlahan2 di ketiak anda.  Amalkan seberapa lama dan sekerap yang mungkin sehingga bau ketiak anda hilang.

Selain itu, anda boleh ke toko2 jamu, cari sabun tawas.  Ia berwarna putih jernih, seperti agar-agar.  Sabun itu cuma berharga RM5.00 sahaja, dan tahan lama.  Sampai di rumah, kerat 4, jadikan ia kecil.  Gosokkan di tangan anda dengan air, hingga ia berbuih, selawat dan gosokkan di ketiak. Bilas hingga bersih.  Ia bukan sahaja mampu menghilangkan bau, malah boleh mencerahkan celah ketiak yang hitam.

Untuk baju pula, masak secerek air.  Setelah masak, curahkan di bahagian ketiak.  Ini akan membuatkan lemak2 dan peluh2, serta bekas deodaran yang melekat di baju tertanggal.  Untuk kesan yang lebih baik, rendamkan baju tersebut di dalam air panas (curahkan air panas tersebut ke dalam baldi).  Saya suka menambah sabun pembasuh baju ke dalam larutan air panas tersebut, untuk menjadikannya lebih bersih.  Bila air sudah suam2 kuku, anda beruslah bahagian ketiak itu.  Anda akan dapati bekas deodaran lebih mudah tanggal dan bau ketiak yang melekat juga hilang!! Namun, AWAS, pastikan anda membaca label penjagaan baju sebelum merendam baju tersebut dengan air panas yer!!

Alhamdulillah, petua yang diberikan dijadikan amalan dan penulis email tersebut mendapat kesan yang positif.

Tubuh yang bersih dan wangi bukan sahaja menarik orang ramai untuk dekat dengan anda, malah anda juga akan berasa yakin dan selesa!  Selamat mencuba yer!

Pelawat menemui web ini melalui carian:

sabun tawas,tawas,air tawas,produk tawas,khasiat sabun tawas,petua hilangkan kesan kuning di ketiak baju,ketiak busuk,kelebihan sabun tawas,tawas ketiak,cara hilangkan kesan deodorant pada baju,cara menghilangkan bau ketiak pada baju,cara menghilangkan kesan deodorant pada baju,tawas untuk ketiak,hilangkan bau ketiak di baju,menghilangkan kesan deodorant,hilangkan kesan kuning pada ketiak baju,hilangkan kesan deodorant di baju,petua hilangkan bau ketiak pada baju,cara menghilangkan peluh di ketiak,cara menghilangkan kesan deodoran pada baju,menghilangkan bau ketiak pada baju,cara menghilangkan bau ketiak di baju,cara hilangkan kesan deodorant,menghilangkan bau ketiak di baju,petua ketiak busuk,kelebihan tawas,cara menghilangkan kesan kuning pada ketiak baju,beli tawas,KHASIAT TAWAS,sabun tawas untuk ketiak